4 tips om te slapen als een roos

dinsdag 6 oktober 2020 - 06:46
Een uur in bed, maar nog altijd lig je te woelen. Of nog vervelender, klokslag vier uur 's nachts. Klaarwakker. Maar 's ochtends wanneer de wekker gaat, ben je een wrak. Moeilijke slapers, hebben we je aandacht? Volg onze do's en don'ts en het zandmannetje wordt je beste vriend.

Beperk dutjes

Er staat een limiet op je diepe slaap, het deel van de slaap waarin je lichaam recupereert. Wanneer je overdag langer dan 20 minuten slaapt, kom je al in een diepe slaap terecht en snoep je dus 'slaaptijd' van 's nachts weg.

Hou boeken en tv uit de slaapkamer

Je lichaam zou lezen en tv-kijken, waarvoor je moet wakker blijven, linken aan je slaapomgeving, wat inslapen moeilijker maakt.

Ga op zoek naar regelmaat

Als er een patroon zit in het uur wanneer je opstaat, zullen je hersenen je het een stuk makkelijker maken. Twee uur voor je wekker afgaat, zullen ze cortisol afgeven, waardoor je lichter gaat slapen en je een stuk aangenamer ontwaakt. Langer slapen in het weekend kan je ritme voor de komende werkdagen dus helemaal overhoop halen.

Ga pas slapen wanneer je slaperig bent

Verwar slaperigheid niet met moeheid. Als je slaperig bent, moet je slapen, terwijl als je moe bent, je moet rusten. Anders gaat het weer ten koste van je nachtelijke diepe slaap.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!