E-mailetiquette

woensdag 4 januari 2017 - 12:00
Taaladvies.net
"Ciao'kes" of toch maar "Met vriendelijke groeten"?
business-person-typing-an-email-1920x1280
Ken je de persoon aan de andere kant van het scherm door en door en is alle schroom tussen jullie verdwenen? Laat je dan gerust gaan en schrijf je e-mail helemaal zoals jij 'm wil. In andere gevallen hou je je beter aan de netiquette, de regels om een verzorgde e-mail op te stellen. Beweeg met je muis over de mail om de tips te zien!

Maar wat met emoji's en emoticons?

Emoji's (?) en emoticons (:D) vervangen tegenwoordig heel wat woorden in informele communicatie. We typen sneller een hartje dan 'Ik zie je graag' te zeggen. Maar kan/mag je ze gebruiken in zakelijke communicatie?
  • Let op de toon van de conversatie. Begint je mail met 'Geachte' en eindigt 'm met 'vriendelijke groeten'? Laat de emoji's en emoticons dan links liggen.
  • In gesprek met je directe collega's? Gebruik dan gerust '?' om uit te drukken dat je akkoord gaat. Een belangrijke vraag aan je baas? Dan houd je 't best professioneel. Tenzij je baas natuurlijk een fervent emoji-gebruiker is!
how-to-create-an-emoji-keyboard-layout-for-windows-10-490358-2
  • Denk twee keer na over wat je bedoelt met een emoji /emoticon. Zie jij deze handjes '?' als een highfive? Misschien ziet je collega er eerder een bid-positie in? Dat kan voor verwarring zorgen!
  • Vermijd té veel en boze emoji's. Dat is het equivalent van tien uitroeptekens of een zin in hoofdletters schrijven. En dat zou je normaal gezien ook niet doen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!