Ideale oefeningen tegen lage rugpijn

donderdag 9 juni 2016 - 15:28

Last van je rug? Dankzij deze spierversterkende oefeningen zal je minder snel en hevig pijn lijden. Door je zogenaamde spierkorset op te bouwen krijgen je wervels en tussenwervelschijven immers de nodige ondersteuning bij dagelijkse activiteiten.

De brug maken

Ga op je rug liggen en zet je voeten plat op de grond. Til je heupen op en span je bil-, rug- en buikspieren op. Zorg ervoor dat je bovenbenen en buik een rechte lijn vormen en hou enkele seconden aan.

Zijwaarts

base (1)

Ga op je zij liggen en hef je bovenste been enkele keren gestrekt op.

Planken

zsyee

Ga op je buik liggen en strek je armen voor je uit. Hef je armen en benen vervolgens op. Je mag gerust variëren! Zo kan je de ene keer enkel je linkerbeen samen met je rechterarm opheffen, de andere keer eens enkel de benen,... Doe de bewegingen langzaam en hou de positie enkele seconden vast.

Superman

Fit young brunette pilates instructor showing different exercises on a white background a blue yoga mat. White background NOT ISOLATED

Ga op je handen en kniëen zitten en kijk naar beneden. Strek je rechterarm samen met je linkerbeen. Wissel van kant, en herhaal een paar keer.

Bicycle Crunch

zssce

Plaats je handen achter je hoofd, hou je knieën in een hoek van 45 graden, breng je linkerelleboog naar je rechterknie en vervolgens je rechterelleboog naar je linkerknie.

En verder

  • Heb je langdurig last van je rug? Ga dan zeker langs bij de dokter. Indien nodig kan hij je doorverwijzen naar een kinesist.
  • Vergeet niet dat warmte je rugklachten doet verminderen. Haal die warmwaterkruik dus maar snel boven!
  • Overbelast je niet! Bouw langzaam op en neem voldoende pauzes.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!