Laat je niet vangen tijdens de solden

woensdag 3 januari 2018 - 11:55
De koopjesslogans slaan ons om de oren en vaak kom je bedrogen uit.

Let op voor deze uitspraken

"Tot -60%". Die "tot" staat er meestal maar heel klein bij. Wat in de winkel ligt, is niet noodzakelijk allemaal aan 60% te krijgen. Meestal is het merendeel van de spullen zelfs maar tot -20% of -30% afgeprijsd. "Wees er snel bij!". Laat je niet opjagen en vraag je af of je het koopje ook zou willen als het niet afgeprijsd was. "Ronde prijzen!". Zowel in percentages ("-70%!") als in absolute cijfers ("Alles aan €10!"). Die laatste zouden op kopers het allersterkste effect hebben.

De prijs optrekken

Winkels durven kort voor de solden de prijs optrekken, zodat het prijsverschil groter lijkt. Maar echt veel meer betaal je doorgaans niet. Verkopers houden gewoon al rekening met de kortingen wanneer ze hun volle prijs berekenen, zodat ze op het einde van de rit niet met verlies zitten.

Lage kwaliteit

Zie je een gigantische stapel aan -60%? Dan mag je je vragen stellen bij de kwaliteit van het product. Het gaat dan doorgaans om spullen die speciaal voor de solden werden gemaakt of waarmee de verkopers zijn blijven zitten.

Weet wat je wil

ryan gosling animated GIF

Wil je nog de meeste keuze? Ga dan in de eerste week van de solden. Wil je de laagste prijzen? Dan ga je beter pas in de laatste week op koopjesjacht.

De sperperiode bestaat niet meer

De sperperiode is de maand voor de solden waarin je geen solden mag communiceren. De koppelverkoop (waarbij je een korting pas krijgt zodra je ook een ander bepaald product koopt) heb je dan wel al. Maar eigenlijk is zo'n koppelverkoop ook een vorm van solden, waardoor de sperperiode een loos concept geworden is. Je kunt dus ook al in de maand voor de solden mooie koopjes doen en hoeft niet noodzakelijk tot januari of juli te wachten.

Naar de winkel of lekker online?

De boodschap is: vergelijk, want het ene is niet noodzakelijk duurder of goedkoper dan het andere.

Naar de winkel

Online winkelen is vaak duurder dan je zou denken. Webwinkels hebben immers verzendkosten, en die proberen ze met hogere prijzen te dekken. Bovendien bepaalt de fabrikant of merkeigenaar de verkoopprijs, en die zal z'n echte winkels geen concurrentie willen aandoen. Fysieke winkels hebben dan weer andere kosten te compenseren, zoals de huur van het winkelpand.

Online

Aangezien veel webshops vanuit het buitenland opereren, kan je evengoed met de buitenlandse koopjes meedoen. Bovendien heb je ook outlet webwinkels, die het hele jaar door met kortingen pronken. Waarom dan op onze solden wachten?

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!