Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Non-verbale verkeerstaal ontcijferd

Erop uit

aha

vr 28 okt. - 11:47

Er bestaat een informele code van communiceren met andere weggebruikers, al zijn niet alle signalen bij iedereen bekend.
Auto rijden
© Foto: Unsplash

Motards

  • Motorrijders begroeten elkaar in het voorbijkomen met een voet- of handgebaar. Sommigen maken daarbij zelfs een V-teken met hun vingers, naar de motorcoureur Barry Sheene.
  • Wanneer je in de file een motard gewillig laat passeren, zal hij je vaak bedanken door zijn voet uit te steken. Dat is immers veiliger dan zijn hand van het stuur halen.
  • Wanneer een motorrijder zijn hand op en neer beweegt, waarschuwt hij voor gevaar.
  • Ook een voet vlak boven de grond betekent gevaar. Meestal wordt er dan gewaarschuwd voor een glad wegdek, een obstakel of een gat in de weg.

Truckers

  • Ook truckers groeten elkaar wanneer ze een bekende tegenkomen. Dat doen ze door even met hun koplampen te knipperen.
  • Wanneer vrachtwagens elkaar inhalen, zal de langzamere chauffeur met zijn groot licht een sein geven op het moment dat de inhalende vrachtwagen helemaal voorbij is. Die weet dan meteen dat hij terug veilig kan invoegen, en zo de andere weggebruikers snel kan doorlaten.
  • Het gebeurt ook dat truckers elkaar (maar ook andere weggebruikers) bedanken omdat ze mochten invoegen, ze zetten dan snel na elkaar de linker- en rechterrichtingaanwijzer aan.

Automobilisten

  • Tegenliggers waarschuwen elkaar vaak voor gevaar door het dimmen van de lichten.
  • Achterliggers worden via de dubbele pinkers van de voorligger verwittigd van de file waarin ze terecht komen.
  • Wanneer een bestuurder iemand wil voorbij steken, kan de tragere automobilist eerst heel kort zijn linkerknipperlicht aandoen en dan naar rechts gaan om de snellere door te laten. Dat wil zeggen dat hij weer snel naar de linkerrijstrook wil. De achterste kan daarop wat extra gas geven zodat degene die even aan de kant ging zonder te vertragen terug op de linkerrijstrook kan.
  • Op smalle (berg)wegen met weinig zicht waarschuwen automobilisten (maar ook andere weggebruikers) het tegemoetkomend verkeer dat ze eraan komen. Overdag doen ze dat door te toeteren, 's nachts door de lampen kort te dimmen.

 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet