Oorsuizen (even) onder controle met deze truc

maandag 9 november 2015 - 10:34
Aha!
Tinnitus of oorsuizen: naar schatting wordt 15% van de bevolking er in meer of mindere mate knettergek van. Loop jij ook met zo'n irritante fluittoon de muren op, of heb je soms last van overgevoelige gehoororganen? Dan kan deze simpele oefening je misschien wat rust bezorgen.

De methode is gebaseerd op een Chinese yogaoefening die de - euh - welluidende naam 'De Hemelse Trom Slaan' draagt. Wees gerust, je hoeft je niet in oranje gewaden te hullen of allerhande kruiden in de fik te steken. Gewoon een paar minuten een rustig plekje opzoeken en dat gefluit is foetsie! Tenminste, toch voor even.

Methode 1

Duw met je wijsvingers aan beide zijden van je hoofd op de tragus, dat is die benige uitstulping voor je gehoorgang, naar binnen. Zo sluit je je oren af. 

De 'tragus' is in dit geval netjes gepiercet. Tik nu met je middenvingers op je wijsvingers in een traag ritme. Doe dat een keer of twaalf en laat voorzichtig je oren weer opengaan. Je gehoor lijkt wel 'gereset'!

Methode 2

Kon je methode 1 gerust aan je bureau proberen, dan zul je voor de tweede optie misschien toch een apart plekje moeten zoeken. Of een manier om een en ander snel uit te leggen aan argwanend starende collega's...

Leg je beide handpalmen helemaal over je oren met je vingers naar achteren gericht. Daardoor sluit je de luchtkolom in je gehoorgang ook af. Leg je vingers nu zo ver mogelijk in je hals en 'knip' met je middenvingers over je wijsvingers. Zo maak je een tikje tegen je achterhoofd, dat via de schedel wordt doorgegeven naar je trommelvlies. Doe dat ook een tien à twintigtal keer op een rustig tempo en haal dan je handen van je oren. Welkom in een nieuwe wereld! https://www.youtube.com/watch?v=2yDCox-qKbk

Het proberen waard

Je zal ons niet horen beweren dat we het revolutionaire wondermiddel tegen tinnitus gevonden hebben. Het is niet omdat het halve oorsuizende internet er laaiend over is, dat het ook wetenschappelijk te bewijzen valt.

Misschien zit het effect niet in, maar tussen je oren en is het kleine momentje van ontspanning ook al genoeg om je gehoor wat rust te geven. Nadien word je klanken gewoon even anders waar. Een totale permanente verlossing lijkt er nog niet meteen aan te komen, maar door deze oefeningetjes regelmatig te herhalen, verschaf je jezelf in elk geval al wat mentale stilte af en toe.

Heb jij andere tips? Laat ze ons zeker weten!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!