Stretchen voor dummies

maandag 9 oktober 2017 - 13:58
Aha!
Dat stretchen belangrijk is bij het sporten, wist je wellicht al. Maar weet je ook hoe je goed stretcht? 

Stretch voor de inspanning

Young athlete doing stretching exercises on a rain.

In tegenstelling tot wat velen denken is het nuttigste moment om te stretchen voor de training. Gecombineerd met een goede opwarming vermijd je zo blessures. Stretchen na het sporten mag (en kan ook deugd doen), maar is niet noodzakelijk.

Stretch nooit zonder op te warmen

 

Met koude spieren stretchen is om blessures vragen. Warm je eerst goed op door bijvoorbeeld eventjes te joggen. Ook het stretchen zelf bouw je het best langzaam op. Begin met kleine rekbewegingen en maak ze telkens wat groter.

Pijn is verboden

 

Door te stretchen speur je ook makkelijk blessures op. Wanneer je pijn voelt, weet je dat er iets mis is met je spieren.

Dynamisch en statisch

 

stretch

Bij statisch stretchen wordt een spier geleidelijk tot de maximale lengte uitgerekt en je houdt dat ongeveer 30 seconden aan. Bij dynamische stretching moet je bewegingen maken (zoals zwaaien met je armen of draaien met je pols). Herhaal elke dynamische oefening 10 keer. Welke oefening je wanneer gebruikt hangt af van welke sport je beoefent. Vaak wordt er zowel dynamisch als statisch gestretcht (voetballers), maar soms wordt statisch stretchen ook vermeden (bodybuilders).

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!