Welke groenten warm je beter niet (zo vaak) op?

woensdag 30 juni 2021 - 07:42
Sommige groenten kan je beter niet te vaak opwarmen. Bladgroenten zoals sla, spinazie en andijvie bevatten een hoge concentratie nitraat en dat kan omgezet worden in nitriet.

Nitraatrijke groenten: beter niet vaak opnieuw opwarmen

Nitraatrijke groenten zijn andijvie, rode bieten, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel.

Je houdt 't best bij maximum 2 porties nitraatrijke groenten per week. In de winter bevatten deze groenten meer nitraat dan in de lente en de zomer, omdat het gehalte onder meer afhankelijk is van de lengte van de dag.

Op zich kan je deze groenten gerust opnieuw opwarmen, maar doe het niet systematisch.

Als je het toch doet, zorg dat de restjes eerst goed zijn afgekoeld. En was de groente aanvankelijk zo goed mogelijk, zodat zoveel mogelijk bacteriën weg zijn. Het zijn die bacteriën die nitraat in het schadelijke nitriet kunnen omzetten.

Groenten met weinig nitraat

Groentesoorten die weinig nitraat bevatten zijn: asperges, aubergine, bloemkool, boerenkool, broccoli, courgette, doperwten, knolselderij, komkommer, paprika, prei, rodekool, savooikool schorseneren, snijbonen, sperziebonen, spruiten, tomaten, tuinbonen, uien, witlof, witte kool en wortelen.

Deze kan je zonder problemen opnieuw opwarmen.

Wat is het gevaar van nitriet?

Nitriet is een acuut gif. Het bindt zich met het bloed en dan krijg je blauwziekte. Vrij uitzonderlijk, maar mogelijk. Vooral vroeger was die blauwziekte een probleem. Maar er is nog een ander risico. Nitriet wordt in ons lichaam omgezet naar kankerverwekkende stoffen. Je merkt dat niet onmiddellijk, maar het gevaar is er wel. Die omzetting kan wel geremd worden door de inname van vitamine C.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!