Zo houd je je goede voornemens wél vol

dinsdag 2 januari 2018 - 11:50
Het overkomt ons allemaal: een nieuw jaar staat voor de deur, en we maken massaal goede voornemens... Om ze dan 3 dagen later terug in de vuilbak te kieperen.

Kies voor 1 goed voornemen

Je wilt misschien veel dingen veranderen in het nieuwe jaar, maar probeer op 1 goed voornemen te focussen. Multitasken blijkt uit onderzoek niet altijd even productief te werken, dus je gaat beter voor de volle 100% voor één doel.

Begin met een korte periode

voornemen 3

Een goed voornemen wil je natuurlijk zo lang mogelijk volhouden. Maar begin eens met één of enkele maanden. Zo lijkt je doel meer haalbaar en zal je minder snel geïntimideerd zijn. Wist je trouwens dat 3 maanden een psychologische grens is? Wanneer je iets voor 3 maanden volhoudt, ben je minder snel geneigd om op te geven!

Deel je goed voornemen

voornemen 4

Vertel over je goed voornemen, zodat vrienden en familie je kunnen steunen en bijstaan. Als je vertelt dat je gezonder wilt eten, gaan zij misschien minder snel voorstellen om een vettige friet te gaan eten.

Maak je goed voornemen meetbaar

voornemen 5

Zeg niet 'Ik wil er beter uitzien' of 'Ik wil meer gaan sporten', maar zeg 'Ik wil 10kg verliezen' of 'Ik wil minstens 2 keer per week gaan sporten'. Hoe concreter, hoe beter! Zo kan je gemakkelijker naar je doel streven en haal je er meer voldoening uit!

Wees realistisch

Als je geen grote sporter bent, is een marathon lopen misschien net iets te hoog gegrepen. Kies voor een realistisch doel zodat je gemotiveerd blijft om er aan te werken!

Zoek motivatie

voornemen 8

Wil je je huis onder handen nemen? Verzamel foto's uit interieurmagazines die je mooi vindt om je te inspireren en motiveren. Wil je graag meer sporten? Zoek een sportclub of een personal coach die je bijstaat met de nodige steun en raad. Hoe gemotiveerder je bent en wordt, hoe minder snel je er de brui aan wilt geven!

Accepteer tegenslagen

Een oude gewoonte afleren of een nieuwe aanleren is een geleidelijk proces. Verlies de moed niet wanneer het even tegenzit of je niet meteen grote vooruitgang boekt. Geef niet meteen op wanneer je een kleine fout maakt, zet door!

Beloon jezelf

voornemen

Probeer jezelf regelmatig gepast te belonen. Wil je gezonder eten? Sta jezelf dan toe om één keer per week/maand toch een lekker (en misschien calorierijk) dessert te kiezen! Zit je op de helft van je doel? Zorg dan voor een flinke beloning! Al 5 van de 10 kilo verloren? Trakteer jezelf op een nieuwe outfit of een dagje ontspannen tijdens een leuke daguitstap!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!