Steeds meer files, ook buiten de spitsuren
do 7 sep. - 8:41
Na een jarenlange groei van de gemiddelde filelengte in de spits, neemt de filelengte in de eerste helft van 2017 niet meer toe. In de eerste zes maanden van 2017 zijn de files op onze wegen dus niet langer geworden, maar ze ontstaan wel op andere momenten van de dag. "Het is niet enkel druk voor 9 uur en na 16 uur: in de rustigere uren daartussen wordt het gevoelig drukker, vooral aan de rand van de spits. De tijd dat het enkel druk was tijdens de spits zelf is voorbij", legt VRT-verkeersanker Hajo Beeckman uit.
De tijd dat we enkel tijdens de spits in de file stonden is écht voorbij.
"Onze wegen raken verzadigd, omdat we met steeds meer mensen onderweg zijn. Bedrijven en hun werknemers gaan op zoek naar alternatieven, en wijken in de mate van het mogelijke uit naar de rustigere momenten van de dag", zegt Beeckman. "Maar we zien ook enkele ontwikkelingen in het vrijetijdsverkeer, en de e-commerce die bijdragen tot de drukte op onze wegen. Ouderen blijven langer actief, en ook mobiel met hun wagen. En we bestellen met zijn allen steeds vaker pakketjes online, die dan aan huis geleverd worden met kleine bestelwagens. Die camionettisering op de weg laat zich voelen: er is meer en meer vrachtverkeer onderweg, ook buiten de spitsuren."
Alternatieven
De gemiddelde Vlaming neemt ook nog steeds voor 90 procent van z'n verplaatsingen de auto. In de Antwerpse stadsrand is dat nog 70 procent. Daar kiezen meer mensen alternatieven als de fiets. "De infrastructuur is de voorbije jaren verbeterd", erkent professor mobiliteit Dirk Lauwers. "Maar ook daar kan heel wat verbeterd worden, vooral in de Antwerpse binnenstad. Voor mensen buiten de stad moeten de alternatieven beter uitgewerkt worden. Daar moet ingezet worden op een gecombineerde mobiliteit om de auto te vervangen: deelfietsen, beter openbaar vervoer in combinatie met de eigen auto of deelauto. Het autogebruik moet ook afgeraden worden. Dat kan door de parkeertarieven te verhogen of door minder parkeerplaatsen te voorzien."
Drukke herfst
Beterschap is niet meteen op komst. Vanaf oktober zou het best nog veel drukker kunnen worden. Dat denkt ook Dirk Lauwers. "Het wordt kouder en donkerder. mensen gaan minder snel op de fiets springen en dat kunnen we voelen. De Lijn kampt momenteel met een tekort aan chauffeurs. Zij zou dus op korte termijn maatregelen moeten nemen zodat er toch een frequenter en beter openbaar vervoer komt om dit mee op te lossen."