Zelfrijdende auto's op E313 tussen Ranst en Antwerpse Ring

maandag 8 april 2019 - 14:37
Carla Mertens
zelfrijdende auto
radio 2
Vanaf dit najaar worden zelfrijdende auto's ingezet op de E313 tussen Ranst en de Ring van Antwerpen. De auto's zullen nog altijd mét autobestuurder rijden, die zelf remt en gas geeft. De auto's zullen veel data verzamelen zodat de échte zelfrijdende auto op termijn een feit wordt.

Naast de snelweg E313 ter hoogte van Ranst voeren de universiteiten van Antwerpen en Gent vanaf vandaag testen uit met "geconnecteerde wagens", samen met technologiebedrijf Imec. De testauto's kunnen met elkaar communiceren, en waarschuwen elkaar wanneer er geremd of gestopt moet worden.

Veiliger verkeer

Kettingbotsingen en andere ongevallen ontstaan vaak omdat een bestuurder te laat doorheeft dat hij of zij moet remmen of uitwijken. Een ongeval zie je vaak pas wanneer de bestuurder voor jou begint te remmen, en dan is het vaak al te laat. 

Met de technologie die vandaag wordt getest, geven auto's informatie aan elkaar door en kan een bestuurder dus weten dat hij moet remmen nog voor hij dat kan zien.

Aparte rijstrook op E313

Op de E313 ter hoogte van Ranst zijn speciale radio-éénheden geïnstalleerd. Op dat traject zullen twee auto's rijden die uitgerust zijn met een radiomodule. Ze krijgen informatie over de situatie op de weg én kunnen met elkaar communiceren. De communicerende auto's zullen worden getest op een aparte rijstrook naast de snelweg, niet tussen het gewone verkeer.

Twee auto's zullen mét de speciale technologie rijden, een andere auto heeft die technologie niet. Onderzoekers gaan testen hoe de auto's met de technologie reageren op de auto zonder technologie.

Verschillende technologieën getest

Verschillende autofabrikanten en onderzoekers ontwikkelen vandaag technologieën voor slimme auto's en zelfrijdende auto's. Het probleem is dat de autosector nog niet heeft gekozen welke technologie die wil gebruiken. "Nochtans is het voor de interoperabiliteit tussen auto's van verschillende automerken belangrijk dat de autosector voor één welbepaalde technologie kiest. Of dat men kan garanderen dat de verschillende technolgieën kunnen samenwerken", zegt Bart Lanno van Imec/Universiteit Antwerpen.

Binnen dit project zullen verschillende technologieën getest worden. Vlaanderen trekt 3,5 miljoen euro uit voor de test. "Deze technologieën kunnen onze snelwegen veiliger maken en het fileprobleem verlichten", zegt Vlaams minister van innovatie Philippe Muyters (N-VA). Ook Europa zal subsidies vrijmaken voor het onderzoek.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!