'Zwevend' zebrapad op Antwerpse Sint Bernardsesteenweg

dinsdag 14 mei 2019 - 14:50
Yoran Chanet
3D voetpad
Radio 2
De Sint Bernardsesteenweg in Antwerpen krijgt een nieuw zebrapad dat voor meer veiligheid moet zorgen. Het gaat om een proefproject van het Agentschap Wegen en Verkeer. Het 3D zebrapad lijkt te zweven boven de rijbaan. Dat komt omdat de markering bestaat uit verschillende kleuren. De grijze, zwarte en witte kleurtinten zorgen voor het 3D-effect.

"We werken met verschillende kleuren en met roofing dat gebrand wordt in het asfalt en daardoor ontstaat het 'zwevend' effect", zegt Veva Daniels van het Agentschap Wegen en Verkeer. Door dat effect krijgen overstekende voetgangers meer aandacht van andere weggebruikers. De markering kan je niet gebruiken in bochten of bij ingewikkeldere verkeerssituaties omdat ze dan niet duidelijk is voor andere weggebruikers. 

"De Antwerpse Sint-Bernardsesteenweg hebben we gekozen omdat de gewestweg tussen 2 woonwijken ligt en er vlakbij het zebrapad een supermarkt is en er dus veel mensen oversteken, volgens Daniels. "Met camera's willen we het gedrag van de automobilisten en voetgangers bekijken en zo meten hoe snel auto's rijden en of mensen hun gedrag hebben aangepast. 

"Verkeersveiligheid verhogen"

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) was aanwezig bij het aanbrengen van de 3D-markeringen. “Dit soort van voetpaden zijn een proefproject om hopelijk de verkeersveiligheid te kunnen verhogen. We weten dus nog niet hoe de bestuurders op het 3D-effect zullen reageren, aldus Weyts. "Sommigen zullen waarschijnlijk hun snelheid minderen, anderen zullen misschien bruusker reageren. Dat zullen we evalueren na enkele maanden.”

"Veel duurder"

"Als het effect positief is, zullen de 3D-zebrapaden op meerdere plaatsen verschijnen. Natuurlijk niet overal, want dan zouden ze hun remmend effect verliezen. We zouden dit soort van zebrapaden dan zeer gericht en selectief plaatsen, zoals aan een school of een sportclub." De 3D-zebrapaden zijn veel duurder dan een normaal zebrapad. "Nu is er niet alleen verf nodig, maar wordt er een soort van roofing aangebracht op het wegdek. Dat kost gemakkelijk een paar duizend euro. Maar als we daardoor de verkeersveiligheid kunnen verhogen en misschien zelfs een leven kunnen redden, dan is dat de investering meer dan waard", besluit Weyts

 

 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!