Al 114 klachten over toeslag Bancontact

vrijdag 7 september 2018 - 08:00
Toeslag voor bancontact: mag niet meer!
Sinds 9 augustus mag een handelaar geen extra kosten meer aanrekenen als je je betaalkaart bovenhaalt. Maar nog niet alle verkopers zijn op de hoogte.

+20 cent

Bij De Inspecteur kwamen nogal wat klachten binnen. Vooral sommige nachtwinkels en bakkers blijven hardnekkig een toeslag aanrekenen voor een betaling met de kaart.

‘De wetgeving is nochtans duidelijk’, zegt minister voor consumentenzaken Kris Peeters. "Sinds 9 augustus is zo’n toeslag onwettelijk voor alle bankkaarten, dus ook voor kleine bedragen."

De minister snapt dat niet meteen elke handelaar op de hoogte is. Hij gaf zijn administratie daarom de opdracht om de sector zo veel mogelijk te sensibiliseren. "De volgende maanden zullen er echter ook controles komen", aldus Peeters. "De boetes kunnen oplopen van 2.000 tot 800.000 euro.

Op de site van de FOD Economie lees je alles over de nieuwe regels.

Stel je zelf een overtreding vast? Dan kun je die melden via het Meldpunt.

 

Ook online

Sommige internetbedrijven bezondigen zich ook nog altijd aan de praktijk.

Kris Peeters: “De wet geldt in heel Europa, dus buitenlandse internetshops kunnen zich niet verschuilen achter een uitzondering. Zo loopt er op dit moment al een onderzoek tegen Takeaway.com. Die site blijft een toeslag van 1 euro aanrekenen voor een bancontactbetaling.”

 

Handelaars zijn niet verplicht om betaalkaarten te aanvaarden. Alleen cash mag ook. Maar àls ze een kaart aanvaarden is een toeslag uit den boze.

Kris Peeters

Dienstencheques? Niet meer met Bancontact...

Nogal wat klachten afgelopen zomer ook over Sodexo, waar dienstencheques door de nieuwe wet niet meer met bancontact kunnen betaald worden. Sodexo màg dat perfect weigeren, maar de 3% bancontactgebruikers onder hun klanten vinden het allesbehalve klantvriendelijk.

“De overheidsopdracht verplicht ons om voor elke dienstencheque de volledige bijdrage van 9 euro te ontvangen van de klant”, zegt Sodexo-woordvoerder Ben Broeckx. “Als wij zelf voor de transactiekost moeten opdraaien, klopt dat bedrag niet. Bovendien werken we dan met verlies en dat mag ook niet van de wet.”

 

...maar in de app

Als oplossing heeft Sodexo nu een nieuw systeem ontwikkeld waarvan elke bank gebruik kan maken. “We hebben een manier ontwikkeld om banken toegang te verlenen tot onze systemen, zodat ze die kunnen integreren in hun applicaties. Door de cheques rechtstreeks in de app te bestellen, komt er geen transactiekost aan te pas.”

De klanten van KBC en Belfius kunnen wellicht tegen eind 2018 (of begin 2019) gebruik maken van het systeem. Sodexo hoopt dat ook andere banken snel zullen volgen.

In afwachting kun je je dienstencheques enkel bestellen via overschrijving. Om dat makkelijker te laten verlopen kun je kiezen voor een vaste opdracht, zo hoef je niet telkens via de beveiligde ruimte van Sodexo te passeren.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!