Beurs populairder dan ooit bij jongeren: "In tijden van finfluencers en financieel advies op TikTok, moeten we geldzaken beter bespreekbaar maken"

maandag 21 maart 2022 - 14:50
Vandaag start de zevende editie van de Week van het Geld. Tijdens die themaweek willen Wikifin en de FSMA, de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten, geldzaken meer bespreekbaar maken. Een belangrijke opdracht, want uit een beursstudie blijkt dat beleggen populair is bij jongeren tussen 18 en 30 jaar.

In 2021 vonden jongeren makkelijk hun weg naar de beurs. "In onze beursstudie zien we dat er veel nieuwe beleggers naar de beurs blijven komen. De grootste groep onder die nieuwkomers zijn jongeren tussen de 18 en 30 jaar. Voor de eerste lockdown in 2020 waren er 5.500 jongeren onder de nieuwe beleggers, in 2021 zijn dat er 12.800. Dat is meer dan een verdubbeling.", zegt Jim Lannoo, woordvoerder van de FSMA.

Vooral ETF's, Exchange Traded Funds, vallen in de smaak bij jongeren. Dat zijn beursgenoteerde fondsen die een index volgen. In 2019 belegden er 1.800 jongeren in ETF's, nu zijn dat er 11.500. Het grootste deel van de beleggers zijn mannen, blijkt uit de beursstudie. "Al zien we dat er bij de jongste groep beleggers een verhoogd aantal vrouwen is."

Jongeren beleggen graag in Amerikaanse aandelen

Jim Lannoo, woordvoerder FSMA

Jongeren beleggen anders dan de iets oudere beleggers. "Het valt op dat ze meer beleggen in niet-Europese aandelen, vooral de Amerikaanse aandelen doen het goed. Oudere beleggers houden het liever onder de kerktoren, dus in België of Europa. Daarnaast zijn jonge beleggers actiever op de aankoopzijde terwijl ouderen vooral hun posities liquideren. Tot slot merken we dat de twintigers hun beleggingen langer aanhouden dan de dertigers of veertigers. Ze zijn dus niet uit op het snelle gewin, maar zien het als iets op lange termijn."

Lockdown-verveling? 

Volgens het FSMA zijn er verschillende oorzaken voor die spectaculaire stijging:

  • De lockdown heeft er zeker mee te maken. We hadden niets om handen en waren constant online. De beurzen zakten fel door de crisis en er waren koopopportuniteiten.
  • De lage spaarrentes en de hogere inflatie verwachting spelen ook een rol. Mensen zijn op zoek naar meer rendement.
  • Er is meer aandacht voor de beurs in de media. Bij zowat alle grote nieuwsverhalen komt de vraag 'Welke impact heeft dat op de beurs?' naar voren. Dat wekt interesse op.
  • De beurs is toegankelijker geworden. Alles verloopt tegenwoordig via trading apps op de smartphone, dat sluit perfect aan bij de leefwereld van jongeren

Informatie op sociale media kan te goeder trouw maar ook frauduleus zijn

Jim Lannoo, woordvoerder FSMA

De FSMA is blij met de evolutie. "We vinden het positief dat de jonge generatie bereid is om rechtstreeks te investeren in de reële economie en in ondernemingen die op hun beurt ook zorgen voor jobs en welvaart. Daarnaast verkiezen we als toezichthouders ook dat mensen investeren in een gereguleerde omgeving. Liever dan dat ze ingaan op twijfelachtige aanbiedingen op sociale media."

Finfluencers en TikTok

Jongeren gaan vaak via sociale media op zoek naar informatie over beleggen. Onder andere op platformen zoals TikTok worden met de #stocktok beleggingstips gegeven. "Finfluencers en aanbiedingen op sociale media zijn de nieuwe realiteit. We houden dat als toezichthouder dan ook fel in de gaten. Informatie op sociale media kan te goeder trouw zijn, maar het kan ook frauduleus zijn. Daarom willen we echt benadrukken om je goed te informeren. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo", zegt woordvoerder Jim Lannoo. 

Het is wel zo dat jongeren ouder dan 18 jaar hun eigen financiële beslissingen mogen maken. "Ofwel doen ze een beroep op de bank voor financieel advies. Daar zijn heel strikte regels aan verbonden. Zo mogen er geen beleggingen aangeboden worden die niet passen bij het financiële profiel van de belegger. Doen ze geen beroep op adviesverlening, bijvoorbeeld in het geval van cryptomunten, dan is het belangrijk om je via verschillende bronnen goed te informeren. Dat is ook wat we willen doen tijdens deze Week van het Geld."

De oorlog in Oekraïne is de eerste crisis voor de nieuwe beleggers

Jim Lannoo, woordvoerder FSMA

Oekraïnecrisis

De oorlog in Oekraïne kan gezien worden als de eerste crisis voor de nieuwe beleggers die sinds 2020 op het beurstoneel verschenen zijn. "We hebben in onze beursstudie gekeken wat de invloed van de crisis is op de beurs. Er is wat turbulentie met iets meer aan- en verkoop, maar van een massale uitstap is geen sprake."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!