Blue Monday: succesvolle marketingvondst

maandag 18 januari 2021 - 07:00
Blue Monday krijgt de laatste jaren steeds meer voet aan de grond als term voor meest depressieve dag van het jaar. Dit jaar is 18 januari Blue Monday. Maar waar komt de term eigenlijk vandaan? En klopt die wel?

Blue Monday is een term die verzonnen is door de Engelsman Cliff Arnall, van de Universiteit van Cardiff. In 2005 kwam hij op de proppen met een formule die zou aantonen dat de derde maandag in januari de meest depressieve dag van het jaar is. In de formule mixte hij eenheden als ‘schulden’, ‘maandsalaris’, ‘post-kerst periode’ en ‘mislukte voornemens’. Zijn formule én de daaraan gekoppelde dag doopte hij 'Blue Monday'.

Waarom ‘Blue’?

Er is een theorie die ervan uitgaat dat Blue slaat op de kleur blauw die in de Engelse scheepvaart werd gebruikt als uiting van rouw. Er is ook een theorie die stelt dat het gerelateerd is aan de muziekstroming Blues. De dag staat in ieder geval in teken van melancholie, neerslachtigheid, depressie en somberheid. 

Bestaat er zoiets als een ‘meest depressieve dag van het jaar’?

Je zou het gaan denken wanneer je ‘s morgens in het donker naar je werk rijdt en in het donker weer terug moet. Als je tijdens de lunchpauze zuchtend uit het raam staart naar grijze lucht en regen. Als je ontevreden moet vaststellen dat er nog geen kilo's zijn gesneuveld na drie weken van goede én volgehouden voornemens. Als ondanks alles blijkt dat het nieuwe jaar niet zoveel verschilt van het oude en je portemonnee nog aan het bekomen is van de eindejaarsfeesten. Als bovendien iedereen rondom jou met dezelfde gedachten rondloopt, dan wordt Blue Monday vanzelf de meest depressieve dag van het jaar. Tot nu toe is er echter geen enkel bewijs gevonden voor zowel Blue Monday als de formule. Sterker nog, Britse media zochten uit dat Arnall werd betaald door reisprogramma Sky Travel voor zijn ‘onderzoek’ en wetenschappers verwerpen zijn formule.

Een ordinaire marketingtruc

Sky Travel zag teruglopende advertentie-inkomsten in deze periode en zocht een manier om mensen juist nu vakanties te laten boeken. De truc met Blue Monday werkte en krijgt steeds hardnekkiger voet aan de grond gezien de suggesties waarmee we worden gebombardeerd om deze 'vreselijke' dat te doorstaan. Van 'verwen jezelf', 'zet je favoriete liedje op' of 'plan een weekendje weg', om er maar een paar te noemen. Hoe dan ook: blijkbaar beantwoordt Blue Monday aan het menselijk verlangen om een verklaring te vinden voor de neerslachtigheid die in deze periode wel eens de kop opsteekt. 

De tips waarmee we om de oren worden geslagen zijn trouwens best bruikbaar om de donkere wintermaanden door te komen. Want hoewel Blue Monday niet bestaat, is januari niet de vrolijkste maand van het jaar en er bestaat er wel degelijk zoiets als een winterdepressie.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!