Coco Jr.: 'Na bijna veertig jaar is Bob Marley nog altijd een steun voor heel veel mensen'

maandag 11 mei 2020 - 12:24
Coco Jr.
Elke week kiest een bekende gast vijf songs van zijn of haar muzikale held. Deze week is Coco Jr. de gast van Peter Verhulst en komt er praten over Bob Marley. Het is op 11 mei precies 39 jaar geleden dat Marley in Miami overleed toen hij amper 36 jaar jong was. Tijdens 'De Topcollectie' en via deze website zijn er ook nog eens speciale Bob Marley-pakketten te winnen die telkens bestaan uit 7 CD's en een vinylplaat van de man.

1. One love

Coco Jr.: 'Dit is eigenlijk meer dan een nummer. Als je overal ter wereld posters tegenkomt, dan zal daar vaak 'One love' op staan, dat is een soort begrip dat de tand des tijd is gaan doorstaan. Bob Marley heeft dit nummer al geschreven in de jaren '60, hij was toen geïnspireerd door 'People get ready' van Curtis Mayfield die het nummer schreef naar aanleiding van de speech van Martin Luther King, 'I have a dream'. Na die speech waar begon de menigte van 250.000 mensen 'We shall overcome' te zingen en dat heeft Mayfield dan geïnspireerd om 'People get ready' te gaan schrijven. En dat was dan de directe aanleiding voor The Wailing Wailers om 'One love' te schrijven en dat is dan in 1977 op 'Exodus' terecht gekomen en nu dus een absolute klassieker is geworden.'

 

2. Stir it up

Coco Jr.: 'Ook dit nummer is in verschillende stadia opgenomen geschreven in 1967. Voor mij is dit een perfect jam-nummer dat ikzelf al dikwijls heb gespeeld, je legt die akkoorden uit aan de band en wij zijn vertrokken. Het is wel een beetje a-typisch voor Marley omdat het innuendo bevat. Je moet je 1967 voorstellen in Jamaica met een stroming die een beetje gebaseerd is op de calypso met in de tekst een beetje een erotische ondertoon. Er waren al een paar nummers van Max Romeo, bijvoorbeeld 'I play with your pussy' en dat kon allemaal in die tijd. De originele versie is niet diegene die we kennen van 'The Great Old Whistle Test' maar het was Johnny Nash die het oorspronkelijk opnam en daarmee in de hitlijsten geraakte van de U.S. en U.K. Voor mij is de definitieve versie die van 'Babylon by Bus', de live versie is misschien iets minder sexy maar die groove die stoomt fantastisch ... I love it!'

 

3. No woman, no cry

Coco Jr.: 'Dit is wellicht het ultieme nummer, of toch het lied dat hem over de hele wereld bekend heeft gemaakt. De versie die iedereen kent is de live-versie uit 1975. Het nummer is vaak misbegrepen, vooral die titel dan want mensen denken dan 'geen vrouwen, geen miserie' maar dat is dus helemaal niet de bedoeling van dat nummer. Het gaat terug naar zijn beginperiode, begin jaren '60 toen hij dakloos was in Trenchtown. Hij had daar een vriend waar hij af en toe kon logeren en als hij niks te eten had kon hij daar gaan 'snoepen'. Hij sliep daar op een soort van goktafel en volgens de legende heeft hij daar voor het eerst de liefde bedreven met Rita Marley. Achteraf kwam hij te weten dat die vriend in financiële problemen zat. Bob heeft dan de auteursrechten van het nummer op de naam van Vincent Ford gezet, die vriend dus en op die manier kon de man overleven. Een geste die typisch was voor Marley, zelf wetende waar hij vandaan kwam.'

4. Three little birds

Coco Jr.: 'Ik heb dit nummer gekozen omdat het het eerste was dat ik heb durven coveren omdat het zo simpel en transparant is, misschien wat naïef maar net daardoor is het ook zo universeel. Ik herinner mij dat we het nummer hadden opgenomen met The Dinky Toys en de mama van onze drummer was net op reis geweest naar Gambia en had mensen op het strand en kinderen op straat dat lied horen zingen. Zij dacht: 'Ja, The Dinky Toys hebben het nu wel gemaakt want hun nummers zijn al tot in Gambia geraakt'. Maar zij wist natuurlijk niet dat het een oorspronkelijk nummer was van Bob Marley. Ik heb op een gegeven moment de CD kunnen geven aan de moeder van Bob Marley die ik toevallig tegenkwam naast zijn mausoleum. Dat is zowat het dichtste dat je ooit bij een overleden iemand kan geraken denk ik dan, zeker toen ik een paar jaar later zijn zoon Ziggy kon interviewen was de cirkel voor mij helemaal rond.'

5. Redemption Song

Coco Jr.: 'Dit nummer uit 1980 is toevallig ook het laatste nummer op de laatste plaat die tijdens zijn leven is uitgebracht en één van de laatste nummers die hij gespeeld heeft op zijn laatste concert. Het nummer is ook een soort van testament en dat ook weer geïnspireerd is door een speech van Marcus Garvey die de rasta-filosofie in simpele woorden uitlegt. Die beweging is voor mij een soort van emancipatie, een beweging die ervoor gezorgd heeft dat mensen die uit de slavernij komen weer een soort van roots-gevoel hebben. Ik denk dan ook dat dit nummer echt bruikbaar is voor iedereen die het goed voorheeft met onze wereld.'

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!