Kan ons netwerk de coronacrisis wel aan?
do 19 mrt. - 7:28
Voorlopig geen problemen
Door de maatregelen tegen het coronavirus zitten we plots massaal allemaal samen thuis. Ouders moeten thuiswerken, kinderen proberen huiswerk te maken via online applicaties en we kijken ook veel meer televisie om de verveling tegen te gaan. Dat zou problemen voor ons netwerk kunnen opleveren. Want zijn we voorbereid op zo'n massale toename van het verbruik?
Volgens Michel Van Bellingen van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) moeten we ons geen zorgen maken. "We hebben een ploeg die alles constant monitort. Ook de operatoren houden alles in de gaten. Er zijn de afgelopen dagen extra inspanningen gedaan om ervoor te zorgen dat de netwerken alle extra trafiek aankunnen en dat klanten geen last hebben."
Enorme toename van verbruik
Bij het BIPT zien ze een enorme toename van het verbruik. "We zien een stijging van 20 tot 60% van het aantal oproepen via vaste lijn, voor mobiele telefonie en data is dat zelfs 70%." Maar er is volgens het BIPT nog marge. De operatoren hebben capaciteit genoeg.
Verschillende luisteraars melden wel dat telefoneren de afgelopen dagen soms moeilijk gaat. "We stellen vast dat er soms wel problemen zijn wanneer men probeert te bellen tussen twee verschillende operatoren. Dat lukt niet altijd van de eerste keer."
De oplossing is vaak simpel. "Je kan gewoon nog een tweede of derde keer proberen. Vaak lukt het dan wel om te telefoneren. En je kan ook gebruik maken van andere technologie." Zo kan je bijvoorbeeld bellen via Skype of WhatsApp. Dat is gratis en werkt vaak wel via wifi.
Problemen met thuiswerken zijn vaak een serverprobleem
Luisteraars melden ook dat van thuis uit op het netwerk van hun werkgever geraken niet altijd lukt. Maar dat heeft volgens het BIPT niet met het netwerk te maken. "Dat zijn vaak problemen op de server van de werkgever. Veel bedrijven zijn niet voorbereid op zoveel personeelsleden die plots van thuis uit werken."