Minister van Onderwijs Ben Weyts: “Na de paasvakantie geven we met mondjesmaat nieuwe leerstof"
di 31 mrt. - 3:06
3 scenario’s
“Het is een beetje onze frustratie binnen de onderwijswereld dat wij niet bepalen wanneer de scholen weer open gaan. Het is de veiligheidsraad die dat zal beslissen, samen met alle virologen. Op dit ogenblik is het enige wat wij kunnen doen, rekening houden met verschillende scenario’s”, legt Weyts uit.
“Het eerste scenario kan zijn dat de scholen weer open gaan na de paasvakantie. Dat zal ongetwijfeld niet ogenblikkelijk zijn. Opnieuw is het ook hier aan de virologen om dit te beslissen. Voor hen is het cruciaal om te kijken wanneer de piek wordt bereikt. Ongetwijfeld zullen er na dat moment andere maatregelen zich aandienen, maar er blijven wel maatregelen van kracht.”
“Bij scenario 2 kunnen we ervan uitgaan dat de scholen in mei weer openen. Een derde of extreem scenario is dat we voor het einde van het schooljaar niet of nauwelijks zouden toekomen tot enige lesinhoud.”
“Dat zijn de drie scenario’s waar mee wordt gewerkt”, gaat de minister verder. “Er is een vrijheid van onderwijs en de scholen beslissen natuurlijk zelf hoe ze één en ander aannemen. Toch willen we dit maximaal ondersteunen en een kader tot stand brengen waarin scholen beslissingen maken”, gaat hij verder.
Een volgende stap
“Naast de drie scenario’s willen we nu een volgende stap zetten”, legt Weyts uit. “We zijn vooral bezorgd om de onderwijskwaliteit. Je weet dat dit voor Vlaanderen van cruciaal belang is. Daarom willen we nu al nieuwe lesinhoud en leerstof geven. Hier komen we dan later, als de scholen weer open zijn, op terug.”
“Zo verliezen we de kwaliteit van ons onderwijs niet en gaan ook jongere leerlingen niet afhaken. Wanneer je enkel en alleen maar oude leerstof moet herhalen, dingen die je al gezien hebt, dan wordt je niet meer geprikkeld. Zo zouden we jonge leerlingen verliezen.”
“Die nieuwe leerstof willen we na de paasvakantie met mondjesmaat geven. Natuurlijk maximaal rekening houdende met wat doenbaar is. Zodat de ouders ook niet overstuur geraken. Soms zijn er leerkrachten die het heel goed menen, maar wel een beetje kunnen overdrijven. Ga in dialoog met elkaar, zo kan je veel oplossen. En overdrijf niet", besluit Ben Weyts.