Opgelet voor helpdeskfraude: “Oplichters komen aan huis om je bankkaart kapot te knippen”

vrijdag 18 juni 2021 - 16:24
Afgelopen week is een koppel uit Brecht meer dan 100.000 euro kwijt gespeeld door zogenaamde 'helpdeskfraude'. Ze kregen telefoon van hun bank met de mededeling dat er verdachte transacties hadden plaatsgevonden. Het koppel is niet het enige slachtoffer van deze praktijk. Isabelle Marchand van Febelfin legt uit hoe je niet in de val loopt en wat je moet doen als het al te laat is.

Helpdeskfraude is een nieuw fenomeen dat komt overgewaaid uit Nederland. Phishers bellen naar mensen en doen zich voor als een bediende van de bank. Ze zeggen dat er zich een verdachte transactie op hun rekening heeft voorgedaan. Er wordt meteen gevraagd om in te loggen op het platform van je bank. Maar omdat de telefoonverbinding zogezegd slecht is, stelt de fraudeur voor om langs te komen aan huis.

Er zou zich een probleem voordoen met je bankkaart, dus stelt de oplichter voor om een nieuwe bankkaart te nemen. De oude bankkaart wordt doorgeknipt voor het oog van het slachtoffer, maar de oplichter knipt de chip niet stuk. Om de nieuwe bankkaart te activeren, wordt gevraagd om je persoonlijke pincode door te geven. 

Een bankmedewerker zal nooit naar je codes vragen

Isabelle Marchand, Febelfin

"De oplichters zijn heel gewiekst. Ze spelen in op je emoties en zien er ook heel professioneel uit", vertelt Isabelle Marchand van Febelfin. "Maar eens de fraudeur je persoonlijke codes in zijn bezit heeft, kan hij verschillende verrichtingen doen. De boodschap blijft dan ook: geef nooit je persoonlijke codes door, aan niemand! Een bankmedewerker zal daar nooit naar vragen, laat staan bij je thuis. En knip je ooit een bankkaart stuk, zorg dan dat je door de chip knipt."

In de val getrapt?

Doe meteen een aangifte bij de politie. Of je je geld terugkrijgt hangt af van geval tot geval, dat wordt individueel bekeken.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!