Steeds meer 'kabelknippers' in Vlaanderen: ze doen het zonder klassiek tv-abonnement

donderdag 20 februari 2020 - 07:26
Steeds meer Vlamingen doen het zonder klassiek tv-abonnement. 15 procent van de 25-34-jarigen kan beschouwd worden als "cordcutter": zij knippen als het ware hun klassieke televisiekabel door en halen hun tv-ontspanning voortaan bij de Netflixen van deze wereld.

De Digimeter, de jaarlijkse studie rond het mediagebruik van de Vlaming van onderzoeksinstituut Imec, laat er geen twijfel over bestaan: ons mediagebruik is drastisch aan het veranderen. En dat zullen de mediabedrijven geweten hebben, want we kijken met z'n allen steeds minder op een traditionele manier naar tv. We kijken vaker uitgesteld en/of op andere platformen (zoals Netflix, VRT NU, YouTube, ...). 

Dat betekent dat mediabedrijven zich moeten aanpassen. En niet alleen zij, ook operatoren als Telenet en Proximus, die de tv-beelden van de zenders langs hun kabels en decoders tot in uw woonkamer brengen, krabben zich stilaan in de haren.

Niet alleen voelen ze de hete adem van Netflix in de nek (Netflix bereikt nu al 40% van de Vlamingen, veel meer mensen dan zij met diensten als Play of Play More van Telenet en Movies & Series van Proximus), maar bovendien blijkt dat steeds meer mensen hun traditionele tv-abonnement opzeggen. Films, series, nieuws, ... je kan het immers ook gewoon online bekijken en streamen naar je 'grote' scherm. Soms is dat gratis, soms betalend, maar hoe dan ook, extra betalen voor de kabel, dat zien steeds minder mensen zitten.

Twintigers en dertigers

De voorbije jaren waren 'kabelknippers' een marginaal fenomeen, maar intussen zijn ze met steeds meer. In 2017 was 3 procent van de Vlamingen een cordcutter, in 2019 is dat al 6 procent. 

Zes procent is op zich niet zo ontzettend veel, maar de cijfers zien er al helemaal anders uit als je naar de groep 25-34-jarigen gaat kijken. Van die groep heeft al 15 procent - ongeveer een zevende - enkel een streamingabonnement. 

Lieven De Marez, professor communicatie aan de UGent: "Dat zijn de jonge tweeverdieners, de generatie die opgegroeid is in mediarijke huishdoudens waar papa en mama de abonnementen betaalden. Mensen uit die groep moeten voor het eerst keuzes maken als ze in een eigen woonst belanden. Zij komen los van de klassieke tv en leggen hun prioriteiten elders: liever eerst een Netflix- en Spotify-abonnement."

Lees meer op vrtNWS

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!