Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Treinblog #2 'Snacks en koffie'

dagboek van een pendelaar

wo 5 sep. - 6:00

Sofie is een pendelaar. Ze reist gemiddeld 4 dagen per week van haar woonplaats in Wervik naar haar werkplaats in Brussel. Eén treinrit duurt 1 uur en 37 minuten. In theorie. Sofie is ook een kritische consument. Ze werkt voor De Inspecteur op Radio 2. Een kritische, pendelende consument. Dat geeft vaak vonken. Maar het levert vooral inspiratie op. Voor haar, voor jou en voor de NMBS en Infrabel.

Als ik de trein op stap, dan zit ik vast voor minstens 1 uur en 37 minuten. Minstens. Een voedselpakket is dus geen overbodige luxe.

Stilletjes ontbijten

's Ochtends ben ik goed voorzien. Ik neem ontbijt mee op de trein. Waarom vroeger opstaan om thuis alleen te ontbijten als ik tijd zat heb op de trein, bij het lezen van de krant? Ik eet meestal tussen Kortrijk en Waregem. Kwestie van de routine te onderhouden.

Ik eet stilletjes, om andere pendelaars niet te storen. Ik eet geen crunchy cornflakes. Ik schraap niet honderd keer op de bodem van een glazen pot. Ik zuig geen twintig keer aan een rietje als het drankje al op is. Ja, je hoort mijn frustratie.

Nu goed, misschien wordt iemand anders wel misselijk van de geur van mijn yoghurt of banaan. Mijn excuses.

Koffie!

Ik ben niet het soort mens dat 's ochtends meteen koffie nodig heeft. Eens ik op het werk kom, heb ik er wel zin in. Maar soms komt die zin sneller. Op de trein.

Helaas. Op de trein staat geen koffieautomaat. De treinbegeleider heeft ook geen koffiekar mee. En de tijd in het station in Gent is te kort om snelsnel even een koffie te halen. Bovendien zou ik mijn plekje bij het raam kwijt zijn.

Koffie op de trein, het zou wel een fantastisch idee zijn! Waarom neemt de NMBS geen voorbeeld aan het buitenland? Snacks en drankjes te verkrijgen op de trein. Zalig! Het zou het humeur van de pendelaars én het sociaal contact bevorderen!

 

Tal van mogelijkheden

Een wagon met een bar. Gezellig 's ochtends een koffietje drinken met andere pendelaars. 'Ho, de koffie is heet vandaag!' 'Hebt u er ook zoveel nood aan vandaag?' 'Welke koffie raadt u mij aan?' Naast pendelvriendjes, kijk ik al uit naar mijn koffievriendjes!

Koffie- en snackautomaten bij de deuren. Want de interessantste gesprekken gebeuren toch bij de koffieautomaat? De laatste nieuwtjes, fijne roddels, nieuwe ideeën. Elke keer opnieuw, tijdens elke rit. Dat zou nogal wat nieuw voer opleveren voor deze blog!

Een rijdende koffiekar. Met een toffe koffiemeneer- of mevrouw. Leuke babbels, fijn contact. Extra werkgelegenheid. En gedaan met overvolle treinen. Reizigers kunnen niet meer in de gangen staan, want de koffiekar moet passeren. Dus de NMBS móet wel extra wagons inleggen.

Paniek vermijden

Een drank- of snackbar zou ook paniek vermijden. Want als de trein in panne valt (ja, dat gebeurt soms wel eens), dan is er altijd drank en eten in de buurt. Geen paniek meer bij warm weer: drank genoeg! Het Rode Kruis moet niet meer halsoverkop water komen uitdelen. Appelflauwtes kunnen voorkomen worden met een suikerrijke snack.

En pendelaars kunnen met een goed excuus nog een extra drankje bestellen aan de bar. Vertraging? Niet erg, we drinken er nog eentje op!

Wat denk je NMBS, het overwegen waard?

Meer lezen? Bezoek ook Sofies website met al haar treinbelevenissen.

Je kan ook haar Facebookpagina leuk vinden!

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet