Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Spits

Vlamingen trekken digitale groeispurt: "Streamingdiensten zitten nu zelfs aan hun plafond"

di 20 apr. - 5:58

Door de coronapandemie en de bijkomende lockdowns hebben de Vlamingen een digitale groeispurt getrokken. Dat blijkt uit de Digimeter, het jaarlijkse onderzoek naar het mediagebruik in Vlaanderen van het onderzoekscentrum Imec.
© Foto Unsplash

De coronacrisis heeft Vlamingen - noodgedwongen - in sneltempo in het digitale bad getrokken, zo leert de nieuwste Digimeter. Bij heel wat gezinnen waar de ouders moesten thuiswerken en de kinderen thuisonderwijs moesten volgen, waren te weinig schermen in huis om alles te kunnen bolwerken. 11 procent van de Vlamingen heeft tijdens de lockdown dan ook een extra toestel of een extra scherm gekocht. 

Om vrienden en familie te kunnen zien, nam het videobellen een hoge vlucht. De helft van de Vlamingen is het nu gewoon om te videobellen, een verdubbeling op een jaar tijd. En twee op de drie Vlamingen koopt minstens één keer per maand iets online, een stijging van 10 procentpunt op een jaar tijd.

Eén op de twee Vlamingen streamt 

Door het wegvallen van hobby’s en een avondje uit moesten we ook onze avonden gevuld krijgen. 9 procent van de Vlamingen abonneerde zich in 2020 op één of meerdere streamingabonnementen als direct gevolg van de lockdowns. Eén op twee Vlamingen heeft nu toegang tot een betalende streamingdienst zoals Netflix, Disney+, Streamz of Apple TV+. 

Netflix heeft geen hinder ondervonden van de bijkomende concurrentie van Disney+ of Streamz. Netflix heeft met 45% het grootste bereik in Vlaanderen, en weet met een groei van opnieuw 5 procentpunten meer dan goed stand te houden tegen Disney+ (marktaandeel van 8 procent), Apple TV+ (4 procent) en Streamz (8 à 13 procent)

Toch ook meer live tv

Volgens professor nieuwe communicatietechnologieën Lieven De Marez (UGent), die de Digimeter samenstelt, zitten de streamingdiensten wel aan hun plafond. "Als je het voorbije coronajaar met zijn lockdowns geen abonnement hebt genomen op een streamingdienst, dan zal je het nu ook niet meer doen. Het groeipotentieel voor om het even welke streamingdienst is dus heel beperkt." Opmerkelijk, we zijn – na een jarenlange daling - meer live tv gaan kijken. 56 procent van de Vlamingen doet het dagelijks, 9 procent meer dan vorig jaar.

"Appification"

Een andere opvallende trend tijdens de pandemie: de smartphone en de bijhorende wearables zoals sporthorloges worden ook alsmaar meer gebruikt als middel voor welzijn en gezondheid. 37 procent van de Vlamingen heeft nu zo’n wearable in huis (+7 procentpunt). 

Naast de wearable gebruikt één op de drie smartphonebezitters minstens maandelijks sport- of gezondheidsapplicatie. Bij vier op de vijf gebruikers gaat het dan om sportapps die fysieke activiteiten monitoren zoals Strava, Garmin Connect of Runkeeper. “Maar ook andere apps bereiken stilaan de drempel van niche naar kritische massa”, zegt De Marez. 

Het gaan dan om apps om de kwaliteit van de slaap te monitoren, apps rond diëten of om te mediteren. De Marez noemt deze trend de appificatie van onze gezondheid. “Alles concentreert zich in apps en door corona heeft deze trend een duwtje in de rug gekregen. Dat zien we mooi gereflecteerd in de piek vanaf april 2020 in het aantal dagelijkse gebruikers van gezondheidsapps.”

Schermtijd neemt toe

Het gevolg van die digitale versnelling: de gemiddelde mobiele schermtijd van de Vlaming neemt fors toe, van 2 uur en 28 minuten per dag in 2019 tot 3 uur en 5 minuten in 2020. “Vooral het gebruik van sociale media boomde, als antwoord op de social distancing en lockdownmaatregelen”, zegt De Marez. 

Vooral TikTok is aan een opmars bezig. In de categorie 16- tot 24-jarigen gebruikt 33 procent de app op dagelijkse basis, en slorpt gemiddeld bijna één uur aan schermtijd per dag op. “Dat komt vooral omdat TikTok in grotere tijdsblokken bekeken wordt – net zoals tv-programma’s. Vraag is nu of de app op termijn effectief de concurrentie zal aangaan met de klassieke zenders.”

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet