Zo kan je een schadevergoeding vragen aan Ryanair

maandag 3 september 2018 - 07:53
Er waren afgelopen zomer verschillende stakingen bij Ryanair. Veel mensen vragen een schadevergoeding, omdat ze een extra overnachting moesten boeken bijvoorbeeld. Maar Ryanair weigert een schadevergoeding te betalen.

Ryanair betaalt je ticket terug, maar betaalt geen extra schadevergoeding. Volgens de maatschappij moet ze dat niet doen, omdat het gaat om een geval van overmacht. Maar volgens de Europese regelgeving klopt dat niet. Een staking van het personeel van de luchtvaartmaatschappij zelf, is geen overmacht. 

Hoe kan je een schadevergoeding eisen?

  • Je kan zelf naar de rechter stappen. Maar alle kosten die daarbij komen kijken moet je dan ook zelf betalen. 
  • Je kan je rechtsbijstandsverzekering inschakelen. Misschien kan de rechtsbijstandpolis van je auto ook al helpen, want soms dekt die ook àndere vormen van mobiliteit, zoals geschillen over vliegreizen. Dus check even de algemene voorwaarden. 
  • Je kan de hulp inschakelen van gespecialiseerde bedrijven zoals Claimit, Happy Flights, Vlucht Vertraagd,... Zij trekken voor jou naar de rechter, maar vragen daar wel een commissie voor. 
  • Je kan je aansluiten bij de actie van Test Aankoop. De consumentenorganisatie is een rechtszaak tegen Ryanair gestart. Ook jij kan intekenen voor hun actie, maar dan moet je wel lid worden van Test Aankoop. Meer info over de actie van Test Aankoop. 

Laat je niet afschepen

Kies voor jezelf de beste optie. Maar laat je in elk geval niet afschepen door Ryanair, want een staking binnen hun eigen bedrijf is geen overmacht.

Aanvaard ook niet te snel een aanbod. Ryanair biedt heel snel aan om je ticket terug te betalen. En dat is een bewuste strategie, want als je dat aanbod aanvaardt, dan ga je akkoord met hun voorstel en heb je later geen kans meer om nog andere schadevergoedingen te eisen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!