de inspecteur
Callcenters kop van jut
wo 6 mei - 6:18
De Inspecteur vroeg de laatste weken aan de luisteraars waar zij als consument het grootste probleem mee hebben. Er kwamen honderden mails binnen. Op basis van die verhalen heeft de VRT Studiedienst een onderzoek gedaan bij 1.475 Vlamingen. Zij gaven aan met welke problemen zij het laatste jaar geconfronteerd werden.
Tijdens de uitzending kwam Dorien Claes van de Studiedienst de top 5 onthullen:
- 40,5% van de ondervraagden heeft problemen met agressieve verkoopsmethoden, vooral met callcenters die te pas en te onpas bellen om je iets aan te smeren.
- 32,8% heeft problemen met klantendiensten die niet naar behoren functioneren. Omdat er teveel keuzemenu’s zijn, omdat je bij een antwoordapparaat terecht komt en de juiste persoon niet te pakken krijgt
- Openbaar vervoer: 30,7% stoort zich aan bussen die niet komen opdagen, de stiptheid van bussen, de dienstregeling van treinen, de stiptheid van treinen, de dienstregeling bussen
- Wegwerpmaatschappij: 27,4% van de Vlamingen vinden het erg dat producten niet meer gemaakt worden om lang mee te gaan, en ze hebben ook problemen met het feit dat er teveel verpakkingen en dus teveel afval is.
- Misleidende reclame: 25,7% vindt dat de voorwaarden van reclame vaak onduidelijk zijn, ze staan in kleine lettertjes, en vaak geldt de reclame dan niet wanneer je het product koopt.
Vallen net buiten de top 5: problemen met telecom (16,3%), geen zicht krijgen op uiteindelijke kosten bij bepaalde producten of diensten (15,8%), garantie die onduidelijk is (13,5%).
Kris Peeters vat de koe bij horens
Nog voor ons onderzoek vroegen we Minister van Consumentenzaken Kris Peeters naar zijn voorspelling. "Ik denk dat de Vlamingen het beu zijn om gebeld te worden door allerhande verkopers". En dat was precies in de roos.