Arno en John Terra opgenomen in De Eregalerij van de Vlaamse klassiekers

zondag 5 februari 2012 - 18:00
john terra
Op 2 februari 2012 werden Arno & John Terra opgenomen in de Eregalerij van Radio 2 voor een Leven vol muziek. Beide Vlaamse topartiesten werden muzikaal in de bloemen gezet door respectievelijk Helmut

Op 2 februari 2012 werden Arno & John Terra opgenomen in de Eregalerij van Radio 2 voor een Leven vol muziek. Beide Vlaamse topartiesten werden muzikaal in de bloemen gezet door respectievelijk Helmut Lotti en Stromae.

Bekijk HIER alle optredens van de gala-avond!

Klik HIER voor een blik achter de schermen!

ARNO, het enfant-terrible van de Belgische rock

Arno Hintjens begon zijn muzikale carrière als mondharmonicaspeler van de groep Freckle Face begin jaren 70. Ruim dertig jaar later bouwde hij als frontman van diverse groepen zoals Tjens Couter, Charles et les Lulus en natuurlijk TC Matic een stevige live-reputatie op.

Daarnaast zette hij een indrukwekkende lijst hits op zijn naam, als auteur en componist. Anno 2012 blijft Arno als performer en artiest op een vernieuwende manier bezig met zijn muziek.

JOHN TERRA, charmezanger en componist voor collega-artiesten

Johnny Terwingen scoorde in de jaren 70 en 80 hoog in de Vlaamse hitlijsten als John Terra. Onder deze artiestennaam bleef hij ook nadien actief, maar dan vooral als componist voor een lange lijst Vlaamse artiesten waaronder Helmut Lotti, Christoff, Yasmine, Lisa del Bo.

John Terra is verantwoordelijk voor heel wat bekende Vlaamse hits. Diep in mij noemt hij zelf zijn mooiste nummer, maar ook Liefde is een kaartspel doet ongetwijfeld een belletje rinkelen. Als zanger was het lange tijd stil rond John Terra, maar door een toevallige muzikale ontmoeting met Patrick Riguelle, is de goesting voor het zingen sinds een poosje terug.

De vier liedjes die het etiket ‘klassieker’ krijgen

Goeiemorgen, morgen - Nicole en Hugo
Muziek/tekst: Paul Quintens, Philemon Van Cauwenbergh

Het Vlaamse zangduo Nicole & Hugo was nog maar een jaar een koppel, toen ze in 1970 een ticket kregen voor het Eurovisiesongfestival in Dublin via Canzonissima. Tot de geelzucht van Nicole een week voor de wedstrijd roet in het eten gooide.

Lily Castel en Jacques Raymond werden in allerijl opgetrommeld om Goeiemorgen morgen te brengen. Het werd geen overdonderende triomf. Lily Castel en Jacques Raymond moesten zich tevreden stellen met een gedeelde 14de plaats. Maar ook al brak het liedje geen potten op het Eurovisiesongfestival, het Vlaamse publiek heeft het nummer een onuitwisbare plaats in zijn hart en in de muziekgeschiedenis gegeven.

Het schrijversduo Paul Quintens en Philemon Van Cauwenbergh was met Goeiemorgen morgen trouwens niet aan zijn Eurosongproefstuk toe. De nummers waarmee Louis Neefs in 1967 en 1969 naar het Eurovisiesongfestival trok (Oh oh ik heb zorgen en Jennifer Jennings) schreven zij ook.

Helena - Hugo Raspoet
Muziek/tekst: Hugo Raspoet

Hugo Raspoet wordt in één adem genoemd met Kor van der Goten en Miel Cools als grondlegger van de kleinkunst in Vlaanderen. Al minimaliseerde de voormalige zanger dit vroeger graag: "Ik was gewoon het kleine broertje dat in het voorprogramma een paar liedjes mocht zingen".

Hugo Raspoet werd beroemd dankzij de BRT-talentenjacht Ontdek de ster in 1962 met het lied Mijn koningskind. Hij werd berucht door een anti-pauslied, Eviva Il Papa, dat hij in 1969 schreef voor het tv-programma Stellig Stelling nemen, en dat er zelfs voor zorgde dat de uitzending afgelast werd. Zijn troubadours-look was zijn handelskenmerk. Raspoet is een grote bewonderaar van Georges Brassens, die hij zijn grote invloed noemt.

Maar zijn grootste bekendheid haalde hij toch met het mooie afscheidslied Helena. In 1973 hing Hugo Raspoet voorgoed zijn gitaar aan de haak. Maar Helena is blijven ontroeren.

Tijdens De Eregalerij op 2 februari 2012 bracht Pieter Embrechts zijn versie van Helena. Maar in de loop van de jaren namen ook andere collega’s deze klassieker onder handen. Zo bracht Rocco Granata in 2006 een Italiaanse versie van Helena uit onder de titel Paisellu Miu.

Suspicion -Toy
Muziek/tekst: Harry Woods - Theo Van Hemelrijk

Naast chocolade, Kuifje en Manneken Pis, nog een typisch Belgisch product om fier over te zijn: de Belpop. Radioman Gust De Coster bedacht de term destijds, maar het zijn groepen als Toy die de stroming legendarisch gemaakt hebben.

Toy werd in 1974 opgericht door grondleggers Harry Woods en Theo Van Hemelrijck uit Sint-Amands. Maar ook al wonnen ze in 1976 de talentenjacht SingesangeJo van Jo met de Banjo, het duurde tot 1981, hun tweede album én het starten van een eigen platenfirma, vooraleer het verhoopte succes volgde.

Vooral dankzij Suspicion dat een grote radiohit werd en in het collectieve muziekgeheugen gegrift staat, ook al was dat niet meteen te merken in de hitparade toen.

Ik ga dood aan jou - Bart Herman
Muziek/tekst: Eric Imhauser, Vito Lucente, Bart Herman, Johan Boonen

Dat Bart Herman in de muziek zou terechtkomen, was genetisch bepaald. Ook al studeerde hij Germaanse, het bloed kroop waar het niet gaan kon, en Bart koos net als zijn overgrootvader voor de muziek. Eerst in de wijde wereld, om dan via Nederland terug naar Vlaanderen te keren, en in 1993 een dikke hit te scoren met het wondermooie Ik ga dood aan jou.

Toch had dat nummer ei zo na niet bestaan. Barts toenmalige Franstalige platenbaas zag het absoluut niet zitten dat zijn poulain zou deelnemen aan een Eurosongselectie. Bart Herman moest een Vlaamse Francis Cabrel of Eros Ramazotti worden. Maar manager Jef De Bie zette door, en Bart nam deel aan de preselecties.

Het nummer werd op een paar dagen geschreven, en op de laatste inschrijvingsdag persoonlijk overhandigd op de Reyerslaan. Een aantal kwaliteitskranten hebben toen ook wat inkt verspild aan de discussie of Ik ga dood aan jou wel correct Nederlands was. Als je weet dat de bedenker van deze originele lijn ooit de staatsprijs voor toneelletterkunde won, hoeft dit geen betoog meer.

Barbara Dex won de preselecties en mocht met Iemand als jij naar Ierland. Maar Ik ga dood aan jou werd Barts eerste nummer één en meteen ook zijn doorbraak bij het Vlaamse publiek. Het is dan ook niet te verwonderen dat het nummer in de laatste 1000 klassiekers van Radio 2 in de top 100 eindigde (84).

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!