De Eregalerij eert Axelle Red, Mary Boduin en Stefaan Fernande

woensdag 7 maart 2018 - 09:45
Axelle Red, tekstschrijfster Mary Boduin en auteur-componist Stefaan Fernande hebben een plaats gekregen in De Eregalerij voor een Leven vol muziek.

Met het initiatief bekronen Radio 2 en Sabam for Culture jaarlijks zowel artiesten als tijdloze nummers die veel betekenen voor de Belgische muziekwereld. Vorig jaar viel die eer nog te beurt aan Urbanus, Jan De Smet en Jean Blaute. 

Christel Van Dyck en Jelle Cleymans waren het gastduo op de prijsuitreiking op donderdag 8 maart 2018 tijdens een schitterende liveshow in Kursaal Oostende met optredens van onder meer Clouseau, Stan Van Samang, Günther Neefs, Liliane Saint-Pierre, Willy Sommers, Free Souffriau en Dana Winner.

Uitzending

De Eregalerij kan je zondag integraal beluisteren tussen 13u en 16u op Radio 2.

axelle Red

Axelle Red

De roodharige Limburgse Fabienne Demal kennen we toch vooral als Axelle Red. Zij is een van de bestverkochte Belgische artiesten aller tijden. In 1993 studeerde Axelle Red af als juriste aan de VUB. Datzelfde jaar verscheen haar debuutalbum, waarmee ze internationaal doorbrak. Een paar jaar later en een paar hits rijker (denk maar aan 'Sensualité' en 'A tâtons') werd Axelle Red in 1999 bekroond tot vrouwelijke artieste van het jaar, door de Franse Grammy-equivalent 'Victoire de la Musique'. Daarna volgden talrijke hits in binnen- en buitenland waaronder 'Parce que c’est toi', 'Un coeur comme le mien', 'Rouge ardent' en haar nieuwste 'Who’s gonna help you'.

Axelle Red is een van de weinige Vlaamse artiesten die erin geslaagd is ook in het buitenland potten te breken. Haar eerste single in 1989, 'Kennedy boulevard', is meteen een schot in de roos in eigen land. In 1993 verovert ze met haar debuutalbum in één ruk ook Frankrijk, Zwitserland en Canada. De zangeres pendelt tussen de Franse en Belgische hoofdstad, reist de wereld rond als mensenrechtenactiviste en werkt met internationale namen samen voor haar cd’s. Zowel haar muzikaal als haar humanitair werk, levert haar in de loop der jaren verschillende onderscheidingen op, waarvan de meest prestigieuze ongetwijfeld de Franse 'Chevalier de l'Ordre des Arts et des Lettres' is.

Haar internationale successen hebben Axelle Red een plaats bezorgd in de lijst van bestverkochte Belgische artiesten aller tijden, met meer dan 5 miljoen verkochte geluidsdragers. Een carrière om in de spotlights te zetten, vindt ook de jury van De Eregalerij.

Mary Boduin met Ann Chrsity

Mary Boduin

De Rotterdamse Mary Vijg belandde aanvankelijk in België als actrice. Ze acteerde tien jaar bij de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, waar haar artiestennaam Boduin ontstond. Na enkele jaren kreeg ze een aanbieding om een rolletje te spelen in een film met Louis de Funès, 'Les grandes vacances'. In die periode vroeg Anton Peters haar om eens een tekst voor Louis Neefs te schrijven op muziek van Freddy Sunder. Het was in de reeks Canzonissima, de toenmalige uiterst populaire jarenlange reeks die songs zocht voor het Songfestival. Het werd 'Alleen met z'n twee' dat meteen succes kende en de B-kant werd van 'Oho ik heb zorgen'. Onmiddellijk kwamen de meeste zangers bij haar om teksten.

Enkele jaren daarna vroeg Maurice Huysman, directeur van de Muntschouwburg haar om een vertaling te maken van 'Joseph and the amazing technicolor dreamcoat', de eerste musical van Andrew Lloyd Webber. In diezelfde periode werd Mary gevraagd om artistiek directrice te worden van de Mudra, de dansschool van Maurice Béjart. Ze werkte daar enkele jaren en kon met Béjart op reis naar Venetië en andere buitenlandse evenementen. Ondertussen schreef Mary verder en haar repertoire mondde uit in meer dan 500 songs, die niet altijd uitgegeven zijn.

Mary schreef in opdracht van de toenmalige BRT namelijk ook talloze teksten en vertalingen voor zangers als Jimmy Frey en Anneke Soetaert die nooit op plaat kwamen, maar enkel voor radiouitzendingen geschreven werden. Ze werkte voor artiesten als Liliane St-Pierre, Gunther Neefs, Samantha, Johnny White, Jo Vally, Udo en vele anderen. Met Ann Christy scoorde ze drie nummer 1-hits: 'Dag vreemde man' (tekst), 'Gelukkig zijn' (tekst en muziek) - het nummer waarmee Ann ons land vertegenwoordigde op het Eurosongfestival in Stockholm in 1975 - en 'Blij bij jou te zijn' (tekst). Met het verhaal over deze muzikale vriendschap treedt Mary al verscheidene jaren op in de Vlaamse culturele centra, met 'Dat heet dan gelukkig zijn'. In maart staat ze met deze voorstelling nog in Antwerpen en Gent.
 

Stefaan Fernande

Stefaan Fernande

Hij had geen plan B, de kleine Stefaan Fernande, toen hij op zesjarige leeftijd achter zijn orgeltje gezeten, besloot om te leven van het schrijven van muziek. Op zijn 12 schakelde Stefaan al van Nederlandstalig over naar Engelstalige nummers, tegen dat hij 16 was had hij al 100 nummers bij elkaar geschreven. Even waagde Stefaan zijn kans op het podium, als backing vocal-keyboardspeler van de groep The Big Noise. Maar de roep van het schrijven was groter dan die van het podium.

Zijn carrière nam een vliegende start met nummers als 'Nobelprijs', 'Meisjes aan de macht' en 'Porselein', waar Stefaan instond voor tekst en muziek. Later werkte hij mee aan de Ultratop-nummer 1-hits 'Vonken en vuur', 'Scars', 'Dum Tek Tek' en 'Vliegtuig' en daarmee is hij een van de weinige mensen in Vlaanderen die van muziek schrijven weet te leven. Zuinig leven, verduidelijkt hij graag zelf, maar wel leven. Intussen zijn er tussen de 800 en 1000 nummers uit zijn pen gevloeid – en schreef hij voor artiesten uit quasi elk genre, van Guido Belcanto tot De Kreuners, van Will Tura tot 2Fabiola. Met 'Dum Tek Tek' van Hadise en 'Impossibile' van de Italiaanse Matteo Becucci veroverde hij ook zijn plaats in de internationale charts.

Met zijn songs haalde Stefaan drie keer een Zomerhit voor 'Beste lied' binnen, achtereenvolgens met 'Vergeef me' van Andes, 'Gek op jou' en 'Vliegtuig', allebei van Clouseau. En wie in contact komt met kleine kinderen, zal op dit moment niet anders kunnen dan blootgesteld worden aan nog ander werk van Stefaan, namelijk ‘Stip na Stip’, het nieuwe nummer van de Ketnet Move tegen pesten, waarvoor Stefaan naar jaarlijkse traditie de song schrijft.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!