5 reacties van luisteraars op betalende wachtlijnen: "Je rijdt beter naar de spoed. Dat kost minder en je wordt sneller geholpen"

maandag 13 januari 2020 - 14:08
De Inspecteur bracht het verhaal van Leen en Leslie. Zij bellen beide naar de tandarts van wacht voor een noodgeval. Het resultaat: geen tandarts, wél een flinke telefoonrekening.

Leen en Leslie zijn duidelijk niet de enige met vragen en klachten over betalende wachtlijnen. Heel wat luisteraars komen van een kale reis thuis wanneer ze op zoek moeten naar een dokter, tandarts of dierenarts van wacht. "De thuisverpleegster vond het nodig dat mijn hoogbejaarde vader onderzocht zou worden door een dokter", vertelt Ivo Vanerom uit Diest. "Zij belt om half 8 het nummer van de dokter van wacht, maar na een kwartier was ze niet verder geraakt dan een muziekje. Vervolgens probeerde mijn schoonbroer meer dan een uur, maar ook bij hem enkel muziek. Ik heb het dan ook nog eens geprobeerd, maar ook zonder succes. Rond 12 uur 's middags hebben we het maar opgegeven. Uiteindelijk heeft het ons meer dan 70 euro gekost, zonder iemand aan de lijn te krijgen."

Je kan beter naar de spoedafdeling van een ziekenhuis rijden. Dat kost minder en je wordt sneller geholpen.

Ivo Vanerom uit Diest

Mijn klacht werd afgedaan als een technische storing. Na tussenkomst van de Ombudsdienst Telecom werden de kosten van mijn verbinding door Proximus  terugbetaald.

Eddy Van der Jeught

Heel wat mensen vragen zich af waarom er met een callcenter gewerkt wordt. Is een website, zoals voor de apotheek van wacht, geen betere oplossing? Niet alleen patiënten maar ook tandartsen en dierenartsen zélf storen zich aan het systeem.

Als dierenartsen ergeren wij ons al jaren aan het betalend nummer. In onze regio is het centraal wachtnummer een gewoon gsm-nummer dat onder de normale tarieven valt. Dat wordt doorgeschakeld naar een dierenarts van de regio die van wacht is dat weekend.

Dierenarts Sören Decraene uit Denderhoutem

Wij hebben een gratis website van onze regionale wachtdienst. Als je naar je eigen dierenarts belt, krijg je via het antwoordapparaat het telefoonnummer van de collega van wacht doorgespeeld.

Dierenarts Erik De Groef uit Machelen

Want vroeger vond je véél gemakkelijker bij wie je terecht kon in geval van nood.

Vroeger stonden de wachtdiensten in gemeenteblaadjes, reclameblaadjes, in Kerk en Leven, ... Tegenwoordig moet je bellen naar een duur nummer. Ik vind dat niet in orde! En dan maar klagen dat mensen naar spoed gaan.

Rudi Schuyten

Duidelijk werk aan de winkel dus! Gelukkig is het Verbond der Vlaamse Tandartsen op de hoogte van de klacht en willen ze snel op zoek gaan naar een oplossing.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!