6 tips om je brief sneller bij de ontvanger te krijgen

maandag 29 november 2021 - 09:36
De Inspecteur krijgt geregeld klachten van mensen wiens brieven verloren gaan in de post. Helaas is er weinig aan te doen als dat gebeurt. Je kan gewone brieven niet traceren. Maar je kan wél deze tips in achting nemen om het risico zo veel mogelijk te beperken.

Elke dag gaan er brieven verloren in de post. Als jouw brief daarbij is, dan is dat balen. Bpost doet er naar eigen zeggen alles aan om te vermijden dat er brieven verloren gaan.

"Brieven kan je niet traceren"

Volgens woordvoerder Veerle Van Mierlo lukt dat ook behoorlijk goed. "Onze tevredenheidscijfers over de brievenpost zijn goed. 95 procent van alle zendingen komt op tijd aan." Dat betekent natuurlijk dat er 5 procent is dat niet op tijd aankomt.

Volgens bpost is het ook onmogelijk om élke brief te gaan traceren. "Alleen aangetekende zendingen zijn traceerbaar. Voor gewone brieven is dat onmogelijk", aldus woordvoerder Van Mierlo. We versturen er elke dag 5 miljoen brieven. Het is niet te doen om allemaal apart te kunnen volgen."

6 Tips voor brievenpost

De Inspecteur zet daarom ook een aantal tips op een rij die kunnen helpen om je brief op tijd bij de ontvanger te krijgen.  

  • Kleef een priorzegel: Je betaalt meer voor priorzegels maar de post behandelt die brieven wel sneller. "Brieven met een non-priorzegel bezorgen we binnen maximaal 3 werkdagen. Brieven met een priorzegel bezorgen we al de volgende werkdag", zo vermeldt de website van bpost. Speciale rouwzegels worden ook prioritair verzonden.
     
  • Respecteer het tijdstip van 'de laatste lichting'. Brieven met priorzegels worden de volgende werkdag geleverd op voorwaarde dat je ze op de post doet voor de laatste lichting. Als de laatste lichting bij jouw brievenbus om 10u 's ochtends gebeurt, moet je brieven voor dat tijdstip bussen. Doe je dat niet, dan kunnen er twee werkdagen verstrijken. 
     
  • Post je brieven apart. Vroeger was het de gewoonte om rouwbrieven in één pakket te bussen, met een dikke elastiek rond het pakket brieven. Dat doe je beter niet. Dat maakt het net moeilijker bij het automatisch sorteren. 
     
  • Rode brievenbus of postkantoor? Op de website van Bpost staat dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen brieven die in de rode brievenbus gepost worden en brieven die op het kantoor worden afgegeven. Maar de mensen van de klantendienst laten weten dat het misschien toch beter is om ze wél in het kantoor af te geven. Dan kan je benadrukken dat het om een belangrijke zending gaat." 
     
  • Zet het adres van de afzender op de achterkant van de enveloppe. Het doet je brief niet sneller toekomen maar als die verloren gaat, kan die teruggestuurd worden naar de afzender. En dan kan je een nieuwe poging wagen. 
     
  • Dien een klacht in als het fout gaat. Bpost beseft dat een schadevergoeding een magere troost is. Maar als je een fout meldt, wordt er intern wel gekeken wat er fout kan gegaan zijn. Het kan maar helpen om in de toekomst minder fouten te maken. 

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!