8 getuigenissen van luisteraars over uitvaartondernemers: "De nonchalance blijft een pijnlijke herinnering"

vrijdag 25 oktober 2019 - 10:06
Iedereen krijgt in z'n leven wel een keer te maken met een begrafenisondernemer. De overgrote meerderheid maakt er een erezaak van om elk afscheid tot in de puntjes te verzorgen. Maar er zijn er ook die het niet zo nauw nemen met de gevoelens van hun klanten. De Inspecteur verzamelt positieve en negatieve verhalen en krijgt op die manier een inkijk in de wereld van de begrafenisondernemers.

"De week voor een uitvaart is al zo chaotisch. Ik kon de slechte communicatie missen als kiespijn." 

Dat een uitvaartondernemer anno 2019 een uitdagende job heeft, is wel het minste wat je kan zeggen. De tijd dat die uitsluitend kisten verkoopt, ligt al jaren achter ons. Vandaag de dag kan je voor alles wat met een uitvaart te maken heeft bij een uitvaartondernemer terecht. Een moderne ondernemer regelt de nodige praktische dingen na een overlijden, heeft naast een toonzaal ook een aula waar je een plechtigheid kan houden en heeft tekstschrijvers en videomonteurs in dienst om elk afscheid zo persoonlijk mogelijk te maken. 

De sector is in volle ontwikkeling en dat is ook de reden dat veel uitvaartondernemers hun zaak overlaten aan een grote speler of dat ze samen met andere ondernemers samengaan in een grotere groep. Niet alleen het takenpakket is toegenomen, de eisen van de klant worden ook groter. Iedereen wil een persoonlijk afscheid dat van begin tot einde perfect geregeld is.

Het is onmogelijk om als uitvaartondernemer een foutloos parcours te rijden. Het zijn ook mensen en dus maken ook zij fouten. Maar sommige uitvaartondernemers lijken wel heel veel fouten te maken. De Inspecteur krijgt verschillende verhalen binnen van luisteraars die klagen over nonchalance en een gebrek aan respect. 

Haast en spoed

De eerste uitvaartondernemer die langskwam stelde zichzelf niet voor en condoleerde ons zelfs niet. Hij wilde ook niet weten wie de overledene precies was maar begon direct papieren in te vullen want dat moest voor z'n statistieken. Ik heb hem na een kwartier aan de deur gezet. 

 

 

90 % zeker

Toen we mochten gaan groeten, bleek dat het lichaam van mijn vader niet meer in het woonzorgcentrum was. De uitvaartondernemer liet me weten dat mijn vader heel waarschijnlijk nog teruggebracht kon worden. Hij was namelijk 90% zeker dat het lichaam nog niet verast was! 

Ongepaste muziek

Tijdens de koffietafel na de plechtigheid speelde onze begrafenisondernemer per ongeluk een bruiloftsmars. Dat was zo pijnlijk! 

Gevraagde muziek niet gespeeld

Wij moesten alles heel snel beslissen. Ik kreeg weinig tijd om alle dingen goed door te praten. Tijdens de plechtigheid werd het lievelingslied van mijn mama niet gespeeld. Dat was nochtans wel aangevraagd.  

Niet allemaal kommer en kwel

De Inspecteur krijgt gelukkig ook veel positieve verhalen in zijn mailbox. Veel mensen sturen een bericht omdat ze complimenten willen uitdelen aan hun uitvaartondernemer.

Wij hebben voor ons moeke alles zelf mogen regelen en dat werd fantastisch uitgevoerd. Een afscheid een moeder waardig!

Zelfs mogen oefenen

Fantastische begeleiding en vrijheid om alles naar eigen wens te organiseren bij het afscheid van onze zoon. De vrienden konden zelfs vooraf gaan oefenen omdat ze zelf de kist wilden dragen.

Menselijkheid is belangrijk

Bij het overlijden van mijn broer hebben we een zeer goede begeleiding gekregen. Het is een familiezaak en dat merk je. De mensen kennen hun job. Ze beheersen de praktische kant maar zeker ook de emotionele kant van een overlijden.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!