Afvallen met een activity tracker, lukt dat?

woensdag 4 september 2019 - 16:07
Een activity tracker kan op elke leeftijd een handig hulpmiddel zijn, maar is niet noodzakelijk
Wondermiddelen bestaan niet, weet wetenschapsjournalist Koen Wauters. Ook een bewegingstracker is helaas geen garantie op een slank figuur, hoe nuttig hij ook kan zijn.

Weinig effect

Ze zijn populair, de Fitbits en andere smartwatches die je bewegingen monitoren tijdens het sporten.

Je weet na afloop van je glansprestatie perfect hoeveel stappen je gezet hebt, wat je hartslag was en hoeveel calorieën je verbruikt hebt.

Maar wat blijkt uit een groot samenvattend onderzoek naar het effect van die activity trackers?

Voor mensen die willen afvallen zijn ze vaak vergeefse moeite. Het blijkt maar zelden te lukken.

  • Van alle mensen die zo’n toestel kopen, gebruikt de helft het na een tijdje gewoon niet meer.
  • De andere helft draagt het wel, maar gaat er meestal niet veel meer door bewegen. Of toch niet genoeg om af te vallen.

Zo werkt het

De prestaties van het toestel zijn doorgaans wel accuraat. Test-Aankoop heeft een aantal getest en de meeste toestellen presteren heel behoorlijk.

Alles staat en valt natuurlijk met de kwaliteit van de ingebouwde versnellingsmeter, de sensor die meet wanneer je beweegt.

Het is een kristalletje dat een klein beetje stroom vrijgeeft wanneer het wordt samengedrukt.

Een beweging is genoeg om de sensor te activeren. Maar het toestel kan niet altijd onderscheid maken tussen bijvoorbeeld een spontane armbeweging of een stap.

Als je rare dingen doet met je pols krijg je dus misschien een vertekenend beeld

Wil je stappen tellen zonder te investeren in zo’n duur polshorloge? In heel wat smartphones zit ook een ingebouwde stappenteller.

Zo krijg je toch al een idee van hoeveel je beweegt doorheen de dag.

10.000 stappen?

Nog zo’n vraag: moet je wel de magische grens van 10.000 stappen per dag halen?

Neen, zeggen wetenschappers. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor.

Recent onderzoek zegt dat 7.500 tot 8.000 stappen genoeg is om gezond te leven.

Maar focus je ook niet teveel op dat aantal stappen. Ook andere vormen van beweging zijn goud waard.

Fietsen bijvoorbeeld, of zwemmen. Zelfs dankzij huishoudelijk werk kun je prima in vorm blijven.

Echt nodig?

Overweeg je de aankoop van zo’n activity tracker? Vraag je eerst af of je ‘m echt wel zal kunnen gebruiken.

Misschien heb je hem zelfs helemaal niet nodig dankzij een simpele ingreep in je leven.

Want dat is het belangrijkste advies: bouw dagelijks beweging in in je leven.

De trap nemen in plaats van de lift bijvoorbeeld. Of met de fiets naar het werk.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!