Albert Heijn stunt deze week met promo-actie 1 + 5 gratis: “Een doordachte marketingstunt, maar hoe ethisch verantwoord is het? ”

donderdag 18 februari 2021 - 17:00
Albert Heijn pakte in 2019 als eerste supermarkt uit met de 1+2 gratis stunt. Deze week is de promo nog grootser: 1+5 gratis, maar dan met 29 combinatie-producten. Koop 1 pak wc-papier en krijg 5 wc-blokjes gratis, 1 bak bier met 5 pakken nootjes, maar ook enkele atypische producten voor Albert Heijn zoals een friteuse met 5 flessen frituurolie. Experten hebben er al veel commentaar op gegeven, maar waarom doet AH dit nu? En mag dit zomaar? De Inspecteur vraagt het aan retailexpert Pierre-Alexandre Billiet van Gondola.

“Doordachte marketingstunt”

In de folders kan je deze week niet naast de promo-actie van Albert Heijn kijken. Zij kregen deze week dan ook heel wat media-aandacht. Volgens Pierre-Alexandre Billiet van Gondola haalt de supermarkt verschillende voordelen uit deze doordachte promo.

“Ten eerste is het voor hen één grote marketingstunt. De gratis media-aandacht en reclame is voor hen veel meer waard dan de kleine kost van de gratis producten. Daarbovenop balanceren ze met deze promo een beetje op het randje van wat er mag en niet mag in Vlaanderen, maar geen enkele politicus zal Albert Heijn terugfluiten om die reden."

Albert Heijn is een relatief kleine supermarktketen in Vlaanderen. Volgens Billiet proberen ze vooral marktaandeel te winnen met dit soort acties. "In Nederland zullen ze nooit een 1+5 gratis actie doen. AH is daar al een grote keten en zou met zo’n campagne alleen maar verliezen boeken in tegenstelling tot in Vlaanderen.”

Mag dit zomaar?

In het verleden werd Albert Heijn al teruggefloten bij grote promocampagnes. Ook nu zal de Federale Overheidsdienst Economie controleren of alles correct verloopt. "De economische Inspectie onderzoekt iedere campagne, want het is verboden om producten met verlies te verkopen in België."

Dat bevestigt ook retailexpert Billiet. “De vorige actie 1+2 gratis van Albert Heijn was ongezien in België. Toen werd de campagne ook onderzocht en moest Albert Heijn uiteindelijk toch een kleine boete betalen. Vandaag gaan ze nog een stapje verder. Maar of de supermarkt met verlies verkoopt?  Dat is de vraag."

Puur wiskundig maakt Albert Heijn met deze actie verlies. Maar supermarkten hebben een trukendoos om verkopen met verlies boekhoudkundig te verklaren.

Pierre-Alexandre Billiet, Gondola

“Als we het puur wiskundig zouden bekijken, dan is deze actie voor Albert Heijn een verlies”, vertelt Billiet. Maar supermarkten kunnen dit wel boekhoudkundig verklaren: “Om de verliezen te vinden moet je meestal tussen de cijfertjes en de lettertjes door lezen. Supermarkten hebben ook hun trukendoos om het verkopen met verlies te ‘optimaliseren’ voor de economische inspectie”, zegt Billiet.

Ethisch verantwoord?

Het is dan wel volgens de regels van de wet, maar is het wel een goede actie? “De vraag is inderdaad niet of het kan, maar welk voorbeeld je hiermee toont in de essentiële voedingssector. Welk beeld toont Albert Heijn hiermee naar andere sectors, zoals de landbouwsector, die in crisis zit?” zegt Billiet.

Een campagne lijkt aantrekkelijk, maar klanten moeten dus voor zichzelf inschatten of dit een eerlijke prijs is. “Als retailmagazine raden wij dat supermarkten beter niet stunten met dergelijke promo’s. We moeten samen met de Vlaamse consument eerder stilstaan bij welke schade zo’n campagne kan hebben op de voedselindustrie. Want gratis bestaat eigenlijk niet”, adviseert Billiet. “In België staat geen enkele politicus stil bij deze acties. Er ontbreekt een harde omkadering vanuit de politiek, waardoor de verantwoordelijkheid nu ligt bij de retailers zelf”.

“Een promo om te tonen wat we waard zijn”

Albert Heijn reageert liever niet op de commotie. “Deze actie van één week is vooral om ons DNA als winkel met een breed assortiment aan producten en goede klantenservice duidelijk in de kijker te zetten”, zegt Ann Maes van Albert Heijn België.

Deze actie van één week is vooral om ons DNA als winkel met een breed assortiment aan producten en goede klantenservice duidelijk in de kijker te zetten

Ann Maes woordvoerster Albert Heijn

Volgens Ann Maes proberen ze met Albert Heijn ook in deze promo met iedereen rekening te houden: “Wij zorgen dat de prijs voor iedereen klopt: producent, leverancier én klant. Met deze actie geven we de klanten voor één week een toch wel veel grotere koopkracht.”

Producten nu al uitverkocht

Luisteraar Rita Morbee wil deze week haar voordeel doen met zo’n combopromo. Maar als ze dinsdag in de winkel staat, zijn er al 14 van de 29 aanbiedingen uitverkocht en dat op de tweede dag van de actie. De winkelmedewerkers vertellen haar dat de voorraad wellicht niet meer aangevuld zal worden deze week en bepaalde producten zijn ook online niet meer beschikbaar. Dat zoveel producten van de actie zo vlug zijn uitverkocht lijkt voor Rita niet eerlijk en meer op klantenbedrog.

“We snappen dat Rita van deze promo gebruik wil maken. We zullen er ook dan alles aan doen om dat snel op te lossen. Enkele artikels liepen in het begin van de week wat vertragingen op door late leveringen met sneeuw en ijzel van vorige week.”, aldus woordvoerster Ann Maes.

De meeste producten zouden volgens Maes ook weer snel aangevuld moeten worden. "Indien de producten van een bepaalde actie niet meer voorradig zijn in de supermarkt kunnen klanten zich aan de balie of online op een reservatielijst aanmelden om op de hoogte gebracht te worden wanneer het product terug in de winkel zal zijn. Een tweede optie is dat klanten in de winkel een bon vragen van de huidige promo. Daarmee kunnen ze tijdens hun volgende winkelbezoek ook na afloop van de promo nog steeds genieten van de actie op die specifieke artikelen." Dit kan je niet alleen nu doen, maar voor iedere promotie bij de Albert Heijn.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!