Amper rouwbrieven gedrukt door staking Bpost

donderdag 8 november 2018 - 08:13
De staking bij Bpost treft elke klant. Maar als je dezer dagen rouwbrieven moet versturen, is de situatie extra pijnlijk. Begrafenisondernemers raden hun klanten aan om rouwberichten zoveel mogelijk digitaal te versturen. "Het heeft geen zin om brieven te laten drukken. Ze komen toch niet op tijd aan."

Heel spijtig voor rouwende families

De staking bij Bpost is rampzalig voor de begrafenissector. De postbedeling ligt minstens vijf dagen stil en dat betekent dat geen enkele rouwbrief op tijd zal aankomen. Begrafenisondernemers raden hun klanten dan ook aan om rouwberichten zoveel mogelijk digitaal te versturen. Families moeten het overlijden melden via sociale media of via e-mail en het rouwbericht verschijnt op de website van de begrafenisondernemer.

Het is geen ideale situatie maar volgens Bruno Quirijnen van de uitvaartunie is het de enige oplossing. "Enkel de exemplaren die bedoeld zijn voor de naaste familie en voor mensen die niet te ver wonen, worden gedrukt. Meer brieven drukken heeft geen enkele zin want ze komt toch niet toe." 

Het is al lang verleden tijd dat we konden vertrouwen op de post.

Bruno Quirijnen, Uitvaartunie Vlaanderen

Uitvaarten worden later gepland door slechte postbedeling

De Vlaamse uitvaartunie klaagt al jaren over de slechte service die Bpost biedt. De unie krijgt geregeld klachten van mensen wiens rouwbrieven niet op tijd aankomen. En de situatie verslechtert alleen maar. "Een rouwbrief die 7 dagen onderweg is. Dat is schering en inslag. Rouwbrieven worden amper nog als prioritair gezien."

De sector gaat zelfs zo ver door te stellen dat Bpost mede verantwoordelijk is voor het feit dat uitvaarten steeds later na een overlijden gepland worden. "Er zijn meerdere factoren die bepalen wanneer een begrafenis gepland wordt maar het is een feit dat de post bijdraagt tot het verlengen van de tijd tussen een overlijden en het afscheid."

Het is een pijnlijke strijd waarover de uitvaartunie getuigt. En de eerlijkheid gebiedt hen te zeggen dat ze de hoop op beterschap hebben opgegeven. "Er is binnen de sector berusting dat het niet beter wordt. En we denken samen na over andere manieren om over een overlijden te communiceren."

Er zijn in het verleden verschillende gesprekken geweest met Bpost en er werd zelfs al via de bevoegde minister geprobeerd om de slechte bedeling aan te pakken. Helaas heeft dat allemaal niet geholpen.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!