Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Auto met vertraging

do 28 feb. - 7:30

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk rondrijden met je nieuwe auto. Maar wat zijn je rechten als de levering op zich laat wachten?
De sleutels van je nieuwe auto... maar wanneer?

'Bonk'

Norbert maakte het mee. Hij wachtte 3 maanden op zijn nieuwe wagen.

Maar toen die eindelijk geleverd werd bij z’n dealer, reed de chauffeur per ongeluk tegen de vrachtwagen. Resultaat: een deuk in het dak.

De auto moet opgelapt worden en zal verkocht worden als tweedehands. Norbert krijgt een nieuwe wagen, maar daarop moet hij ook weer 3 maanden wachten.

“Heb ik dan geen recht op compensatie?”, vraagt hij zich af.

Dit zegt de wet

“De leveringstermijn van een wagen wordt geregeld door een Koninklijk Besluit uit 2000“, zegt professor consumentenrecht Reindhard Steennot van de UGent.

“Dat zegt dat de leveringsdatum strikt moet toegepast worden. Als de leverancier die datum niet haalt, moet hij de klant daarvan op de hoogte brengen via een aangetekende brief.”

  • De leveringsdatum of leveringstermijn moet duidelijk op de bestelbon staan, en begint te lopen op de dag nadat de koper de bestelbon ondertekend heeft.
  • De verkoper mag de klant een nieuwe leveringstermijn meedelen, maar die mag niet meer dan 25% bedragen van de aanvankelijk overeengekomen termijn.
  • Als de verkoper ook die tweede termijn niet kan nakomen, heeft de klant het recht om kosteloos de overeenkomst op te zeggen.
  • De klant heeft ook recht op een schadevergoeding, als hij tenminste zijn werkelijk opgelopen schade kan bewijzen.
  • Morele schade is moeilijk aantoonbaar. "Daar kun je dus ook geen bedrag voor eisen.”, zegt de professor. “Maar een commerciële geste mag natuurlijk altijd.”
  • Bij zo’n verbreking moet de verkoper het voorschot trouwens terugbetalen binnen de 8 kalenderdagen nadat hij jouw aangetekende brief krijgt.

Er verandert iets

Minister Kris Peeters gaf eerder al aan dat hij de wet zal aanpassen om te passen binnen de Europese regelgeving.

Eens het zover is zal er gekeken worden of er op de bestelbon staat dat de leveringstermijn "essentieel" is voor de consument.

  • Als die vermelding er op staat en de leveringstermijn wordt overschreden, dan kan de klant onmiddellijk de beëindiging van de overeenkomst vragen.
  • Staat het er niet op, dan moet de verkoper een bijkomende passende termijn aanbieden, gelet op de omstandigheden. Pas wanneer die tweede termijn wordt overschreden, kan de klant het contract stoppen.

In beide gevallen heb je in de toekomst recht op een schadevergoeding wanneer de autoverkoper de termijn niet nakomt.

Dus koop je in de toekomst een auto en vind je het belangrijk dat hij op tijd geleverd wordt? Laat de leveringstermijn dan als "essentieel" opnemen op de bestelbon.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet