Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Auto van Dominique “kapotgekeurd” tijdens roettest bij autokeuring: “Ik dacht, dit is niet echt, kan dit zomaar”

wo 12 mei - 5:32

De milieutest of roettest meet de roetuitstoot bij dieselvoertuigen, met als bedoeling om de grote vervuilers uit het verkeer te halen. Tijdens die test maakt de motor een hels lawaai en je houdt je hart vast als je het hoort. Bij Dominique loopt het mis: de motor begeeft het tijdens de test. “Voor een motor in goede staat en degelijk onderhouden vormt de roettest geen enkel risico,” zegt Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen in de Inspecteur op Radio 2: “In 2020 waren er een 50-tal gemelde schadegevallen op een totaal van 3 miljoen keuringen.”
© Pixabay

De motor van Dominique begeeft het tijdens de roettest 

Dominique uit Grobbendonk gaat in oktober vorig jaar naar de autokeuring in Malle met haar dieselwagen. Zij wacht buiten terwijl de auto getest wordt: dat moet als gevolg van de coronamaatregelen.   

“Na een half uur te hebben gewacht, kwam er een man mijn auto al duwend buitenrijden en vertelde me dat hij slecht nieuws had. De motor had het begeven tijdens de roettest of milieutest en ze konden hem niet meer starten.” Het was schrikken, vertelt Dominique: “Ik zat toen in die auto op de parking en ik kon toen niet geloven dat dat gebeurd was. Ik dacht, dit is niet echt, dit overkomt mij niet maar toch was het wel zo. Ik heb het nog geprobeerd, maar ik kon de auto niet meer starten“  De auto is 12 jaar oud: “Mijn auto was in prima staat. Ik heb daar nooit een probleem mee gehad, ik ging elk jaar naar de garage om die te laten onderhouden.”  

Wat nu?  

Dominique moet een document ondertekenen in het keuringscentrum en ze hoort dan verder niets meer: “Ik heb ook nog een brief aan het autokeuringscentrum gestuurd plus de kopieën van al mijn onderhoudsfacturen, maar ik heb daar nooit enige reactie op gekregen.”  

De kapotte auto van Dominique kon niet meer gerepareerd worden: “Hij heeft dan nog een paar maanden in de garage gestaan en is dan uiteindelijk verkocht voor 200 euro.“ Dominique vraagt zich af: “Kan dit zomaar, is de autokeuring niet verplicht om een schadevergoeding te betalen? Zijn ze daarvoor verzekerd?”    

Een man kwam mijn auto al duwend buitenrijden en vertelde me dat hij slecht nieuws had.

— Dominique uit Grobbendonk

Kan de roettest schadelijk zijn voor de motor?   

Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen, de koepel van de autokeuringscentra is formeel: “Voor een motor in goede staat en degelijk onderhouden vormt de roettest geen enkel risico. De roettest wordt uitgevoerd op een stilstaand voertuig, waarbij het toerental van de motor gedurende enkele seconden wordt opgedreven om de uitstoot te kunnen meten. De piek wordt slechts 2 seconden aangehouden. En ook al klinkt het akelig als je het hoort, het is volgens Sofie Vanhout niet schadelijk: “Zo’n ‘vrije acceleratie’ gebeurt niet in het wilde weg, maar wordt uitgevoerd volgens een welomschreven procedure.” 

Toch zijn er elk jaar auto’s die de roettest niet overleven: “In 2020 waren er een 50-tal gemelde schadegevallen. Dit op een totaal van ongeveer drie miljoen keuringen, waarvan ongeveer anderhalf miljoen roettesten.“   

Sofie Vanhout geeft nog een tip mee: “Zorg ervoor dat de motor van je wagen opgewarmd is als je voorrijdt bij de keuring. Dit wordt ook uitdrukkelijk op de uitnodiging voor de keuring vermeld.” 

Autokeuringscentra zijn hiervoor verzekerd

— Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen

Heb je recht op schadevergoeding?  

Autokeuringscenta zijn verzekerd en als zou blijken dat de schade veroorzaakt is door de roettest kan je recht hebben op een schadevergoeding, zegt Sofie Vanhout: “Als een schadegeval wordt gemeld in het keuringsstation, wordt een schadeformulier ingevuld, ondertekend door de klant en overgemaakt aan de verzekering. Klanten kunnen natuurlijk ook zelf aangifte doen bij hun verzekeraar. Alle schadedossiers worden vervolgens beoordeeld op aansprakelijkheid. Autokeuringscentra zijn hiervoor verzekerd en wanneer, op basis van een expertise, geoordeeld wordt dat het keuringsstation aansprakelijk is, wordt uiteraard ook tussengekomen. Dat spreekt voor zich.” 

Bij Dominique is het ondertussen meer dan een half jaar geleden dat haar auto kapot is gegaan tijdens de roettest. Het autokeuringscentrum voert daarover geen communicatie met de klanten, maar laat het over aan de verzekering, zegt Sofie Vanhout:  “Haar schadegeval werd overgemaakt aan de verzekering. Het keuringsstation laat het dan over aan de objectieve beoordeling van de verzekeraars en experts om de aansprakelijkheid te bepalen. Het is aan de verzekeraars om hun klanten in te lichten wanneer er een beslissing genomen is in een dossier.“ 

Traditionele roettest in 2022 verleden tijd?  

Dat helse lawaai van de motor bij de roettest kan in de toekomst verleden tijd zijn, want de test zal dan op een andere manier uitgevoerd worden zonder de motor zo zwaar te belasten, kondigt Sofie Vanhout aan: “Voor dieselvoertuigen vanaf de Euro5-norm wordt momenteel een nieuw meettoestel getest, de “PN-meter of deeltjesteller”. Die meting wordt uitgevoerd bij een stationair draaiende motor en er is dus geen acceleratie meer nodig.” 

Bij deze nieuwe meting had GOCA Vlaanderen een belangrijke voortrekkersrol, volgens Vanhout: ”Wij hebben recent dan ook het eerste gehomologeerd toestel in Europa kunnen testen in de Vlaamse keuringscentra.  De effectieve invoering van de deeltjesteller wordt voorzien tegen 1 juli 2022.“  
 

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet