Bank wil Magdalena niet helpen nadat ze gephisht wordt: "Ze noemen het grove nalatigheid terwijl ik net alles in orde wou maken"

woensdag 28 april 2021 - 06:00
"Klik op deze link om een nieuwe digipass aan te vragen." Dat bericht ontvangt Magdalena Dewulf. Ze volgt de instructies maar verliest uiteindelijk al haar spaargeld aan phishers. "10.000 ben ik kwijt. En na twee jaar sta ik nog altijd in de kou." Volgens de bank is ze 'grof nalatig' geweest, maar daar is Magdalena het niet mee eens. Ze vertelt haar verhaal bij De Inspecteur op Radio 2.

Het is intussen bijna twee jaar geleden dat Magdalena al haar spaargeld zag verdwijnen. "Maar je komt dat nooit te boven. Ik ben sindsdien heel argwanend. Ik vertrouw geen enkele mail meer." Krijgt ze toch nog een e-mail met een betalingsverzoek, dan neemt ze altijd contact op met de bank: "Ik bel voor ik betaal, uit schrik om nog maar eens in de val te lopen."

10.000 euro kwijt

Het verhaal van Magdalena begint nadat ze van haar bank Crelan een mail ontvangt. "Ik moest een nieuwe digipas voor het elektronisch bankieren aanvragen. Omdat ik graag de zaken op orde heb, heb ik het dezelfde dag nog in orde gebracht, plichtsbewust als ik ben." Magdalena klikt op de link en vult haar bankgegevens is. "Ik kreeg een mail om te bevestigen dat mijn abonnement in orde was. En toen gingen er toch wat alarmbellen af."

Wanneer haar lokaal bankkantoor opent, gaat ze onmiddellijk informeren of alles in orde is. "Bij de bank wisten ze onmiddellijk hoe laat het was. Ze hebben mijn rekening nog geblokkeerd, maar het was te laat." En dus is Magdalena al haar spaargeld, zo'n 10.000 euro, integraal kwijt.

Ik zie mezelf als slachtoffer van phishing, maar toch krijg ik geen psychologische begeleiding.

Magdalena Dewulf

"Ze hebben mij naar huis moeten brengen want ik kon niet meer op mijn benen staan", gaat Magdalena verder. Wanneer ze een beetje gekalmeerd is, gaat ze toch aangifte doen in het lokale politiekantoor. "Maar de politie kijkt niet meer op van zo'n verhaal. Je bent nummertje zoveel in de rij van slachtoffers."

Magdalena heeft het gevoel dat ze in de kou blijft staan. "Je moet het alleen oplossen. Van psychologische begeleiding is geen sprake. Gelukkig heb ik buren op wie ik kan terugvallen."

Van het kastje naar de muur

In de hoop toch nog iets van het gestolen geld terug te krijgen, start Magdalena verschillende procedures op. "Eerst bij de bank zelf, vervolgens via de ombudsdienst voor financiële geschillen." Maar overal vangt ze bot.

"Er zijn twee woorden die ik niet meer kan horen: 'grove nalatigheid'. Volgens de bank ben ik grof nalatig geweest door op de valse link te klikken, maar daar ben ik het niet mee eens." Magdalena vindt dat ze net het omgekeerde heeft gedaan: "Ik heb plichtsbewust mijn zaken in orde gebracht. Te goeder trouw heb ik op die link geklikt."

De bank lijkt te zeggen dat ik maar niet op die link had moeten klikken. Maar het is gebeurd.

Magdalena Dewulf

Blijvend trauma

Het intussen bijna twee jaar geleden dat Magdalena haar spaargeld in rook zag opgaan, maar de wonde is nog vers. "Je kan dat niet loslaten. Mijn auto is 19 jaar oud. Dat spaargeld had ik kunnen gebruiken om een nieuwe te kopen, maar dat kan nu niet meer. Ik zal binnenkort dan maar alles met de fiets moeten doen."

Toch heeft ze hoop om haar geld terug te zien nog niet opgegeven. "Ik zal blijven vechten. Maar de bank ligt er volgens mij al lang niet meer wakker van."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!