de inspecteur
"Bedrijven kapen schaamteloos voordelen van de overheid om winst te maken"
wo 20 mrt. - 7:23
Er zijn meer klachten dan tijdens de vorige regeerperiode, zo'n 28%, dat komt omdat we als burger mondiger geworden zijn én omdat we de weg naar de Vlaamse Ombudsman sneller vinden. De hoofdbezorgdheid van de Vlaming is zijn gezinswagen. In absolute cijfers komen er het meeste klachten binnen over mobiliteit. Per thema maakt hij aanbevelingen aan de Vlaamse Overheid.
Let op met 'premies'
De Ombudsman pleit ervoor dat de overheid haar naam beter beschermt. "Er zijn bedrijven die schaamteloos de voordelen van de overheid kapen om zelf winst te maken. Dat kan écht niet", zegt Bart Weekers. Enkele voorbeelden:
- De energiepremie. Als je dat ingeeft in Google, kom je meteen heel wat commerciële bedrijven tegen die dat woord gebruiken om je over de streep te trekken. Maar dat betekent niet dat je ook écht recht hebt op die premie.
- Isolatie. Heel wat aannemers beloven een bepaald bedrag aan isolatiepremie. Je doet die isolatie en vervolgens weigert de overheid die premie, vaak om heel gegronde redenen. Dan sta je daar als consument want het contract met die aannemer is wel getekend. En die aannemer die trekt z'n handen terug want hij gaat niet over die premies.
- Premie voor elektrische wagen. Er bestaat een premie van €4000 voor elektrische wagens in Vlaanderen. Renault bijvoorbeeld kondigt voor de Renault Zoë aan dat die premie sowieso binnengehaald is. Maar als jij bijvoorbeeld een Vlaamse bent die in het Brusselse woont, dan heb je helemaal geen recht op zo'n premie.
"Ik vind dat Vlaanderen en de Vlaamse Overheid een stuk (pro)-actiever moet zijn om zich voor zo'n praktijken te beschermen". Zo betreurt de Ombudsman ook dat er bedrijven zijn die de Vlaamse in hun naam gebruiken. "We voelen heel duidelijk dat een aantal bedrijven proberen mee te surfen op de naam van de Vlaamse Overheid.
We hebben net een heel lastig proces achter de rug met een bedrijf dat zich Vlaanderen Isoleert noemde. Heel veel burgers denken dat dat een overheidsinitiatief is, maar dat is helemaal niet zo. Het is ook jammer dat de Vlaamse Overheid dat soort bedrijven erkent, ze moeten hier veel krachtiger tegen optreden".
Alles wat op vlaanderen.be staat, is verbonden met de juiste instantie en geeft ook de juiste informatie. "Ik werk eraan om die site een veel belangrijkere rol te laten spelen. Er zijn al veel bezoekers maar dat is niets wanneer je die vergelijkt met het aantal bezoekers van commerciële sites", zegt Weekers. "We werken samen met Google om bovenaan te staan in de zoekresultaten. Maar de burger moet ook goed uitkijken wanneer hij opzoekingswerk doet over bijvoorbeeld premies. Zie je 'adv' staan, heb dan de reflex om verder te scrollen".
Mijn burgerprofiel
Daarnaast wil de Ombudsman ook de aandacht richten op een ander platform van de Vlaamse Overheid, mijn burgerprofiel. Het platform waarop de burger zijn/haar persoonlijke informatie die de overheid over hem/haar heeft, kan vinden. Dat kan gaan over studietoelagen, kinderbijslag, de loopbaan, ... . Het platform is nog te weinig bekend. "De ambitie is dat mijn burgerprofiel even vertrouwd wordt als jouw Facebook-pagina", zegt Bart Weekers.
Er zijn momenteel heel veel verschillende platformen, denk aan My Pension, My Career, Tax On Web, ... De bedoeling is dat mijn burgerprofiel op een eenvoudige manier toegang geeft naar al die andere sites. Nu kan je op dat platform al alle basisgegevens over jezelf vinden. "Heel handig wanneer je bijvoorbeeld je paspoort verlies op vakantie".