Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Bijna helft van consumenten past liever geen schoenen of kleren tijdens coronacrisis

za 30 mei - 1:16

We winkelen anders, omdat we niet anders kunnen. Jelle Van Camp is onderzoeker aan de Thomas More Hogeschool Mechelen. Zij hebben ruim 3000 consumenten bevraagd begin mei, net vóór de heropening van de winkels.
© Getty Images

Heel wat consumenten hebben tijdens de lockdown voor het eerst online gewinkeld. “Dat geldt voor alle leeftijdscategorieën en sectoren. Bij kleding, voeding en verzorgingsproducten is de grootst toename te zien. Maar ook bloemen, planten en doe-het-zelfzaken doen het heel goed. De helft van de 60-plussers geeft aan voor het eerst online bloemen of planten gekocht te hebben.

We zijn ook loyale consumenten. “71 procent blijft aankopen doen bij de winkel die ze vóór de crisis al kende. Bijna de helft geeft aan grondig op zoek te gaan naar winkels met een fysieke locatie in België.” Meer online aankopen betekent vaak ook wel langer wachten op je pakje. “De consument is opvallen mild. 87 procent heeft alle begrip voor een langere levertermijn.”

Volgens de consument is ons winkelgedrag voorgoed veranderd. “Eén op drie geeft aan in de toekomst ook meer online te blijven winkelen. Een kwart geeft ook aan om van plan te zijn de winkel fysiek te bezoeken die ze online leren kennen hebben.”

Ongeveer 29 procent van de ondervraagden geeft aan minder budget te hebben dan vóór de coronacrisis.

— Jelle Van Camp

Liever niet passen

“Meer dan de helft van de consumenten heeft vertrouwen in de genomen hygiënemaatregelen. Toch zegt 42 procent liever geen schoenen of kleren te willen passen. Ze geven aan meer geneigd te zijn om lokaal te gaan winkelen en drukkere winkelcentra te vermijden. 60-plussers hebben over het algemeen iets minder moeite met alle maatregelen, zij maken zich daar minder druk om.”

Toch voelen heel wat mensen de crisis in hun portefeuille. “Ongeveer 29 procent van de ondervraagden geeft aan minder budget te hebben dan vóór de coronacrisis.” Deze resultaten zijn natuurlijk een momentopname. Thomas More Mechelen werkt volop aan een nieuwe bevraging. Die resultaten worden eind juni verwacht.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet