Bijna helft van consumenten past liever geen schoenen of kleren tijdens coronacrisis

zaterdag 30 mei 2020 - 15:16
Getty Images
We winkelen anders, omdat we niet anders kunnen. Jelle Van Camp is onderzoeker aan de Thomas More Hogeschool Mechelen. Zij hebben ruim 3000 consumenten bevraagd begin mei, net vóór de heropening van de winkels.

Heel wat consumenten hebben tijdens de lockdown voor het eerst online gewinkeld. “Dat geldt voor alle leeftijdscategorieën en sectoren. Bij kleding, voeding en verzorgingsproducten is de grootst toename te zien. Maar ook bloemen, planten en doe-het-zelfzaken doen het heel goed. De helft van de 60-plussers geeft aan voor het eerst online bloemen of planten gekocht te hebben.

We zijn ook loyale consumenten. “71 procent blijft aankopen doen bij de winkel die ze vóór de crisis al kende. Bijna de helft geeft aan grondig op zoek te gaan naar winkels met een fysieke locatie in België.” Meer online aankopen betekent vaak ook wel langer wachten op je pakje. “De consument is opvallen mild. 87 procent heeft alle begrip voor een langere levertermijn.”

Volgens de consument is ons winkelgedrag voorgoed veranderd. “Eén op drie geeft aan in de toekomst ook meer online te blijven winkelen. Een kwart geeft ook aan om van plan te zijn de winkel fysiek te bezoeken die ze online leren kennen hebben.”

Ongeveer 29 procent van de ondervraagden geeft aan minder budget te hebben dan vóór de coronacrisis.

Jelle Van Camp

Liever niet passen

“Meer dan de helft van de consumenten heeft vertrouwen in de genomen hygiënemaatregelen. Toch zegt 42 procent liever geen schoenen of kleren te willen passen. Ze geven aan meer geneigd te zijn om lokaal te gaan winkelen en drukkere winkelcentra te vermijden. 60-plussers hebben over het algemeen iets minder moeite met alle maatregelen, zij maken zich daar minder druk om.”

Toch voelen heel wat mensen de crisis in hun portefeuille. “Ongeveer 29 procent van de ondervraagden geeft aan minder budget te hebben dan vóór de coronacrisis.” Deze resultaten zijn natuurlijk een momentopname. Thomas More Mechelen werkt volop aan een nieuwe bevraging. Die resultaten worden eind juni verwacht.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!