Dit weekend vindt de eerste editie van Bel Friday plaats

donderdag 29 oktober 2020 - 08:40
Het Amerikaanse fenomeen Black Friday verovert al enkele jaren ons land. Maar dit jaar gooien de Belgische winkelketens al een maand eerder met hoge kortingen. Ze organiseren dit weekend voor het eerst de grootschalige lokale variant ‘Bel Friday’.

Positief statement

Bel&Bo, Fiets!, Modemakers, Selexion en nog 30 andere Belgische non-food winkelketens laten zich tijdens het weekend van 30 oktober tot en met 2 november 2020 van hun beste kant zien. Met Bel Friday lanceren ze een Belgisch koopweekend om lokaal shoppen te promoten, onder het motto ‘Hier, daar gaan we samen voor’.

“Zie het als een positief statement rond lokaal winkelen met een sympathieke knipoog naar Black Friday” aldus het consortium. “Het wordt een weekend waarin Belgische merken in de kijker staan, en waarin we de klant in de watten leggen.Het is de bedoeling om het evenement niet alleen tijdens het Allerheiligenweekend, maar ook op andere momenten van het jaar te organiseren.

Het doel van Bel Friday is om Belgische handelaars, hun medewerkers en hun klanten in de schijnwerpers te zetten. Op die manier wil het consortium de Belgische economie en haar lokale weefsel versterken. “Want door lokaal te kopen, blijft ons geld ook in ons land.”

Andere deelnemende winkels zijn onder andere E5 Mode, Proximus, Electroservice, Bristol, Impermo, Exellent, Expert, LolaLiza, Art & Craft, Torfs Schoenen, X2O, Standaard Boekhandel, JBC,  Newpharma, Dreamland en Dreambaby.

Ze pakken tijdens Bel Friday uit met attenties en interessante promoties. Op belfriday.be lees je welke acties je precies mag verwachten.

“De sympathieke tegenhanger van Black Friday, maar dan puur Belgisch”

Wouter Torfs

Meer online door coronacrisis

Door de Covid-19-crisis kopen we anders en meer lokaal. Een studie van Retailsonar toont aan dat de verkoop in Belgische winkels met maar liefst 23% steeg tijdens de eerste lockdown. In de drukste periode verkochten de Belgische onlinewinkels tot 8 keer meer dan voordien. Maar liefst 4 op de 10 consumenten bestelden tijdens de coronacrisis voor het eerst iets online.

Olivier Lanckriet (Exellent/Expert/Selexion): “Covid-19 heeft de noodzaak én de relevantie van lokale verankering aangetoond. Klanten kijken anders naar de wereld en willen bijdragen door lokaal te kopen. Uiteraard willen ze ook goeie deals. Door voor Bel Friday onze krachten te bundelen, zorgen we voor meer impact en een gecombineerde marketingkracht.”

'En wij dan?'

De Inspecteur krijgt wel bezorgde reacties van kleine zelfstandigen. Björn bijvoorbeeld startte net met een geschenkenwinkel in Antwerpen waar hij voor 90% producten van Belgische makelij verkoopt. "Belgischer dan dat kan bijna niet, maar toch krijg ik geen kans om mee te doen met dit soort acties. Integendeel: die kortingen maken het voor een eenmanszaak nog moeilijker om te overleven" verzucht hij.

"Het is zeker niet de bedoeling om het kleine winkels lastig te maken" zegt Dieter Struye van Colruyt Groep, één van de initiatiefnemers van Bel Friday. "De eerste editie van Bel Friday werd in sneltempo op poten gezet. Daardoor was het niet evident om iedereen mee aan boord te krijgen."

De VZW Bel Friday hoopt volgend voorjaar al een volgende editie te kunnen organiseren. "Dan willen we echt zo veel mogelijk deelnemende winkels. Iedere Belgische retailer zal de kans krijgen om mee te doen met Bel Friday. We kregen nu trouwens al zo'n 30 nieuwe kandidaturen binnen."

Goed doel

Bel Friday steunt bovendien het Rode Kruis België. De deelnemende bedrijven willen samen ruim 100.000 euro bij elkaar leggen om de werking van het Rode Kruis te ondersteunen.

“Dat geld komt van pas”, zegt Ine Tassignon van Rode Kruis Vlaanderen, “want de coronacrisis was een streep door de rekening. Niet alleen werden veel bloedinzamelingen noodgedwongen afgelast, ook heel wat activiteiten zoals Zorgbib, vakantiekampen en eerste hulp-opleidingen konden een tijdlang niet plaatsvinden.”

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!