"Cadeau dat ik bestel via Bol.com wordt geleverd in inpakpapier van Fun", wat is er aan de hand?

woensdag 18 november 2020 - 08:15
Nicole Peeters bestelt onlangs een cadeau via Bol.com. Maar als het pakje bij haar toekomt, zit het ingepakt in cadeaupapier van Fun. Het speelgoed blijkt op Bol.com ook duurder te zijn dan bij Fun zelf. De Inspecteur op Radio 2 zoekt uit hoe dat komt. "Verkopen op Bol.com is een goede manier om extra klanten aan te trekken."

Als je iets bestelt via Bol.com, dan is het goed mogelijk dat het artikel dat je koopt niet geleverd wordt door de webwinkel zelf

Nicole Peeters ontdekt het na een aankoop van een stuk speelgoed van Iron Man. "Ik bestelde dat op de website van Bol.com maar het wordt geleverd in cadeaupapier van Fun. Als klap op de vuurpijl ontdek ik een paar dagen later dat het stuk speelgoed bij Bol.com 10 euro duurder is dan wanneer ik het zou bestellen bij Fun zelf. Welke strategie zit hier achter?"  

Bol.com is een extra verkoopkanaal

De Inspecteur legt de kwestie voor aan Joyce Desmaele, de woordvoerder van Fun. De verklaring ligt in het feit dat Fun ook speelgoed verkoopt via de website van Bol.com.

"Bol.com steekt het niet onder stoelen of banken dat het niet alleen een webshop is maar ook een platform waarop andere spelers hun producten kunnen aanbieden. Het bedrijf is dus ook een zogenaamde ‘marktplaats’. En wij bij Fun maken van die dienst gebruik. We bieden een deel onze producten, die we ook verkopen op onze eigen website fun.be, eveneens aan op online marktplaatsen waaronder dus ook Bol.com." 

Fun doet dat naar eigen zeggen omdat het een goede manier is om extra klanten te bereiken. "Onze eigen webshop blijft onze prioriteit maar het is een feit dat we dankzij de verkoop via het platform van Bol.com extra klanten kunnen aantrekken. Mensen die op Bol.com kopen, kennen ons misschien niet maar op deze manier kopen ze wel onze producten." 

Mensen die op Bol.com kopen, kennen ons misschien niet maar op deze manier kopen ze wel onze producten." 

Joyce Desmaele, winkelketen Fun

Grote strijd achter de schermen van Bol.com

Fun mag niet zomaar elk artikel te koop aanbieden op Bol.com. Want de keten verkoopt heel wat producten die ook door andere spelers worden verkocht en die eveneens hun waar verkopen via het Bol.com.

Om te vermijden dat klanten op Bol.com één artikel verschillende keren vinden bij andere leveranciers, werkt het bedrijf met een soort van veilingsysteem. "Wanneer verschillende leveranciers hetzelfde product willen verkopen, strijden ze in feite om een 'verkoopblok’. Wie dat verkoopblok uiteindelijk mag innemen, wordt bepaald aan de hand van algoritmes. Het algoritme houdt rekening met een combinatie van drie factoren: de prijs van het product, de betrouwbaarheid van de verkoper en de levertermijn. De leverancier die de beste combinatie kan voorleggen, mag het product verkopen op Bol.com", vertelt Desmaele. 

Door de combinatie van die factoren is het volgens Desmaele ook niet altijd de goedkoopste leverancier die de waren te koop mag aanbieden. "Als je heel goedkoop spullen aanbiedt maar je levertermijn loopt op tot veertien dagen, dan kan je er bijna zeker van zijn dat je als leverancier naast het verkoopblok zal grijpen."

Bol.com stelt niet zomaar verkoopruimte ter beschikking. Uiteraard is er daar een kostprijs aan verbonden.

Joyce Desmaele, winkelketen Fun

Prijsverschil met de eigen webshop

Nicole Peeters vraagt zich ook af hoe het komt dat het speelgoed van Iron Man op Bol.com maar liefst 10 euro duurder is dan bij Fun zelf. Dat prijsverschil is volgens Desmaele een gevolg van het systeem. "Bol.com stelt ons niet zomaar verkoopruimte ter beschikking. Uiteraard is er daar een kostprijs aan verbonden. De commissie die Bol.com aanrekent, wordt doorgerekend naar de klant." 

Desmaele benadrukt dat je als consument ook naar het reële prijsverschil moet kijken. "Het speelgoed is duurder op Bol.com maar via die weg betaal je als klant geen verzendingskosten meer. Als Nicole het speelgoed bij Fun.be zou kopen, zouden er wel nog transportkosten worden aangerekend." 

Volgens Desmaele is het ook verkeerd om te denken dat een aankoop via Bol.com altijd duurder uitvalt. "In dit geval kost het speelgoed meer maar er zijn ook heel wat gevallen waarbij een aankoop via Bol.com net voordeliger is. Als we een verkoopblok écht willen binnenhalen, gaan we zelf verkoopmarge afstaan en het product goedkoper aanbieden via Bol.com."

Blijven vergelijken is de boodschap

Moraal van het verhaal: je moet als consument goed vergelijken en afwegen wat er voor jou belangrijk is bij de aankoop. Wil je de goedkoopste optie of vind je het vooral belangrijk dat het pakket snel geleverd wordt? Ook die factoren moet je in rekening nemen. 

Nog een tip: bij Bol.com kan je altijd zien wie de leverancier is van het product dat je selecteert. Surf dus zeker ook een keer rechtstreeks naar de pagina van de verkoper. Op die manier zie je snel via welke weg de aankoop het voordeligst is.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!