Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Chauffeurs van De Lijn klappen uit de biecht: "Ik zie meer collega's vertrekken dan dat erbij komen"

wo 9 okt. - 1:03

Het gaat niet goed bij De Lijn. Het nijpende personeelstekort zorgt er elke dag voor dat er honderden ritten worden afgeschaft. De reizigers zijn de malaise meer dan beu. Maar ook de chauffeurs laten van zich horen. De Inspecteur kreeg verschillende anonieme getuigenissen in z'n mailbox.

Meer vertrekkers dan instromers 

Verschillende werknemers laten De Inspecteur weten dat er altijd een tekort aan chauffeurs is geweest. Maar dat tekort is nooit zo groot geweest dat het een invloed had op de dienstverlening. Dat is nu wel het geval. De Lijn doet er op dit moment alles aan om nieuwe mensen te vinden. Maar het is niet omdat je nieuwe mensen vindt dat het aantal chauffeurs ook groeit. 

Er nemen meer chauffeurs ontslag dan dat er opgeleid worden. Logisch ook.We rijden met verouderd materiaal en de diensten zijn niet altijd goed.Sommige mensen moeten 80 kilometer rijden om een gesplitste dienst te rijden. Dan ben je weg van 4u 's morgens tot 22u 's avonds.

— Een chauffeur die anoniem wil blijven

Incompetent management en een gebrek aan discipline 

Het gebrek aan personeel is niet alleen zichtbaar achter het stuur. Volgens een getuige had De Lijn vroeger ook meer personeel dat de opvolging kon verzekeren. Er was altijd een stelplaatsverantwoordelijke die de dag- en maandplanning in de gaten hield. Bij problemen belde die de chauffeurs die een vrije dag hadden op totdat alle diensten waren ingevuld. 

Diezelfde getuige laat zich ook uit over de motivatie van sommige collega's. "Die laat soms te wensen over. Het ziekteverzuim loopt volgens hem de spuigaten uit. De vakbonden zouden daar meer hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ze moeten laten merken dat een chauffeur niet alleen rechten heeft maar ook plichten."

Maar de grootste verantwoordelijkheid legt de chauffeur toch bij het management. 

Het management van De Lijn is incompetent. Waarom kijken ze niet of het mogelijk is om de frequentie van de bussen in de daluren te verlagen? Danis er tenminsteruimte om meer bussen in de spits te laten rijden.

Sinds de reorganisatie loopt het helemaal spaak

Eén van de werknemers van De Lijn schrijft De inspecteur dat het personeelstekort lang niet het enige probleem is waar De Lijn mee te maken krijgt. "De interne werking is overhoop gehaald door een herstructurering waardoor niemand nog gemotiveerd is. Veel leidinggevende collega's moesten van functie veranderen waardoor de interne werking nu helemaal spaak loopt."

 

De nieuwe managers dachten het warm water uit te vinden maar het resultaat iser niet.

— Een bezorgde werknemer

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet