Corona zorgt voor extra werk bij consumentenombudsdienst: “Veel bemiddelingen opgestart over vliegtickets, vakantiehuisjes en fitnessabonnementen”

dinsdag 18 mei 2021 - 08:40
Corona zorgde voor heel wat kopzorgen over vliegtickets, vakantiehuisjes, fitnesscentra en postpakketjes. Dat merkte De Inspecteur in zijn mailbox, maar ook de consumentenombudsdienst kreeg een pak extra dossiers binnen. Het voorbije jaar werden er maar liefst 40% meer bemiddelingsdossiers opgestart. “In 4.000 dossiers hebben we kunnen bemiddelen.”

Meer problemen tijdens corona 

"Enerzijds hebben we in 2020 een pak meer vragen gekregen van consumenten. Hen konden we tips en raad geven", zo vertelt woordvoerder Pieter-Jan De Koning. "Maar liefst 15.000 mensen hebben de weg naar de consumentenombudsdienst gevonden." 

Anderzijds heeft de dienst ook veel meer bemiddeld. "We hebben maar liefst 40% meer dossiers kunnen opstarten waarin we actief hebben bemiddeld. In meer dan de helft van de gevallen hebben we een minnelijke schikking kunnen treffen tussen consument en bedrijf. Dat is een oplossing voor een geschil zonder dat mensen naar de rechtbank moeten gaan."  

Pieter-Jan De Koning vertelt dat de vragen vooral corona-gerelateerd waren. "In het begin waren veel mensen onzeker, vooral over reizen. Veel vragen gingen bijvoorbeeld over vliegtickets. Later gingen de vragen vaker over vakantiehuisjes, sportcentra en fitnessabonnementen."

We hebben 40% meer dossiers waarin we actief hebben bemiddeld, in meer dan de helft van de gevallen troffen we een minnelijke schikking  

Pieter-Jan De Koning, consumentenombudsdienst

Wat kan de consumentenombudsdienst doen? 

Pieter-Jan De Koning raadt aan om naar de consumentenombudsdienst te stappen van zodra je een probleem hebt met een bedrijf. "Wij werken gratis, snel en heel laagdrempelig. Dat zijn de drie voordelen die je niet hebt als je naar de rechtbank stapt." De enige voorwaarde is dat je eerst zelf moet proberen om tot een vergelijk te komen met de betrokken onderneming. Pas als dat niet lukt en je dossier wordt afgesloten bij de klantendienst, kan je contact opnemen met de consumentenombudsdienst.

Een klacht indienen bij de consumentenombudsdienst zorgt niet altijd voor een oplossing, maar toch is het volgens De Koning wel zinvol om toch contact op te nemen. “Als we geen minnelijke schikking bereiken, geven we alsnog een aanbeveling. Dat is onze kijk op hoe het probleem opgelost kan worden. Als het bedrijf die aanbeveling niet volgt of jij bent er niet mee akkoord, kun je nog daarna nog altijd naar de rechtbank stappen."  

Als we geen minnelijke schikking vinden, geven we een aanbeveling. Dat is onze kijk op hoe het probleem opgelost kan worden 

Pieter-Jan De Koning, consumentenombudsdienst

Eén centraal punt? 

Staatssecretaris van consumentenbescherming Eva De Bleeker pleit voor één centraal punt waar mensen met hun consumentenproblemen terecht kunnen. Maar is dat niet wat de consumentenombudsdienst is? 

"Toch niet", vertelt Pieter-Jan De Koning. "Wij houden ons bezig met buitengerechtelijke geschillen. Wat de staatssecretaris wil, is volgens mij breder dan wat de consumentenombudsdienst nu doet. Wij hebben daar zeker nog contacten en gesprekken over samen."  

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!