Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Coronacrisis doet klachten over frauduleuze webshops stijgen: "Mijn eerste online aankoop ooit en meteen opgelicht"

wo 10 feb. - 1:49

Dagelijks krijgt De Inspecteur van Radio 2 klachten over aankopen op frauduleuze webshops. Luisteraars bestellen een product online, betalen dat ook, maar het komt nooit aan. Ook het Europees Centrum voor de Consument (ECC) merkt een flinke stijging in klachten. En de Economische Inspectie kreeg hierover tijdens de lockdownmaanden dubbel zoveel klachten in vergelijking met anders.

In 2020 moesten de winkels zowel in het voor- als najaar enkele maanden de deuren sluiten. We moesten onze aankopen dus noodgedwongen online doen. Iets dat ook fraudeurs snel door hadden. Zeker mensen die het niet gewend waren online te kopen, waren voor hen een makkelijke prooi. Rita De Ganck uit Izegem vertelt De Inspecteur over haar eerste online aankoop. 

Besteld, betaald, maar niks ontvangen

"Het was een druilerige zondagnamiddag, eind november", begint luisteraar Rita haar verhaal. "Ik was aan het surfen op mijn tablet en kwam op een Nederlandse webshop terecht. Ik zag daar een hairstyler te koop staan. Een type waar ik altijd heel tevreden over was maar dat ik nergens kon vinden in winkels in de buurt. Ik bestel, doe de betaling en krijg een automatische mail terug waarin ze me bedanken voor de bestelling".

Tot hiertoe is er geen vuiltje aan de lucht. Maar die hairstyler langer op zich laat wachten dan verwacht. Rita: "Ik kreeg de melding dat de levering van het pakje tot 5 dagen op zich kon laten wachten. Maar op 11 december had ik nog altijd niks ontvangen. Ik heb hen dan een mail gestuurd en kreeg het antwoord dat er wat vertraging was door de grote drukte. Ondertussen krijg ik al twee maanden hetzelfde antwoord. Ik heb de hoop opgegeven het pakje ooit nog te ontvangen."

Ik krijg al twee maanden hetzelfde antwoord, ik heb de hoop opgegeven

— Luisteraar Rita De Ganck

Handig inspelen op onze behoeftes

Voor Leen Desmedt van het ECC klinkt het verhaal van Rita heel herkenbaar. "Malafide verkopers profiteren duidelijk van het feit dat we met z'n allen meer online shoppen. Er duiken allerlei vreemde websites op met url's die doen uitschijnen dat ze Belgisch, Nederlands of Frans zijn, maar die helemaal geen zetel in die landen hebben."

Volgens Desmedt zijn die malafide verkopers niet dom en spelen ze handig in op onze noden en behoeftes: "Het begon met mondmaskers en handgels in het voorjaar. Dan ging het naar paasartikelen en tijdens de zomer doken de zwambadjes en fitnesstoestellen op. Ze beseffen dus goed naar wat we op zoek zijn als consument."

Bij het ECC merken ze ook op dat die frauduleuze websites een korte periode online staan, maar ook weer snel verdwijnen. De consument betaalt, krijgt z'n product niet en de verkoper is nergens meer terug te vinden.

Malafide verkopers beseffen goed naar wat we op zoek zijn als consument

— Leen Desmedt - ECC

Ook de Economische Inspectie merkt dat het aantal frauduleuze websites toeneemt tijdens de coronacrisis. Zij kregen in 2020 tijdens de lockdownmaanden (april, mei, juni, november en december) dubbel zoveel klachten hierover als tijdens de andere maanden van 2020. Waar het gemiddeld aantal klachten maandelijks ligt rond de 600 à 700, steeg het in die maanden tot 1.500 klachten per maand.

Beter voorkomen dan genezen

De hoop om alle malafide websites te laten verdwijnen, koesteren we best niet. Maar we kunnen ons wel wapenen tegen fraudeurs en zorgen dat we niet in hun val trappen

Leen Desmedt van het ECC: "Voor je op de koopknop drukt, check je dus beter of de website waar je koopt wel betrouwbaar is. Controleer dus de identiteit van de verkoper, de verkoopsvoorwaarden, het imago, de prijzen, de betaalwijze en bekijk de reviews".

Een handig hulpmiddel om dat allemaal na te gaan is de Webshop Check van het ECC. De Webshop Check geeft op een toegankelijke manier tips zodat je als consument weet waarop je moeten letten bij een online aankoop. Dankzij de tips kan je de website zelf analyseren en beoordelen of die betrouwbaar is. Door hier te klikken kom je meteen bij de Webshop Check.

(Onze luisteraar koos er voor om anoniem te getuigen, Rita is dus niet haar echte naam)

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet