Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

Cybercriminelen stelen kortingbonnen van Delhaize-klanten: "Slachtoffers passen best meteen wachtwoord aan"

wo 21 apr. - 9:19

Criminelen hebben de digitale Superplus-spaarkaarten van honderden klanten van warenhuisketen Delhaize gekraakt. Met Superplus krijg je in ruil voor je punten korting op je aankopen. "Ze hebben de punten van de gedupeerden kunnen omzetten in kortingbonnen van 5 euro en maakten op die manier al zo'n 1.000 euro buit", zegt woordvoerder Roel Dekelver aan De Inspecteur op Radio 2.
Delhaize: criminelen krijgen onrechtmatig kortingbonnen.

Abnormale activiteiten

Verschillende klanten van Delhaize stelden de afgelopen dagen abnormale activiteiten vast in hun Superplus-account. Punten verdwenen plots zonder dat de klanten ze zelf hadden ingeruild. Dekelver: "We zijn meteen aan de slag gegaan met die opmerkingen en stelden vast dat bij ongeveer 1.500 klanten de accounts werden gehackt."

Dekelver wijst erop dat niet het systeem werd gehackt, maar dat cybercriminelen aan de slag gingen met gegevens die ze konden bemachtigen: "Wellicht hebben de verdachten externe lijsten van eerder gelekte e-mailadressen en paswoorden van een andere websites gebruikt die circuleren op het darkweb", zegt Dekelver.

Wellicht gebruikten de verdachten lijsten met gegevens die circuleren op het dark web. Zeker de klanten die getroffen werden veranderen het best zo snel mogelijk hun wachtwoord

— Roel Dekelver

De cybercriminelen voerden die wachtwoorden in in het systeem van Delhaize en kregen zo toegang tot ongeveer 1.500 spaarkaarten.

Wanneer een klant minstens 500 SuperPluspunten had gespaard, konden de daders de punten omzetten in een kortingbon van 5 euro. Vervolgens konden ze de bonnen via de smartphone-app van Delhaize gebruiken in de winkels. Ze konden zo voor ongeveer 1.000 euro aankopen doen.

Geen punten kwijt

Delhaize is naar eigen zeggen meteen naar de politie gestapt en lichtte ook de gegevensbeschermingsautoriteit in. De supermarktketen bracht ook alle gekende gedupeerden op de hoogte en vulde hun saldo Superpluspunten weer aan tot het niveau van voor de diefstal.

Roel Dekelver: "We roepen alle klanten op om regelmatig hun paswoord te veranderen en verschillende paswoorden te gebruiken voor verschillende websites. Zeker klanten die getroffen werden veranderen het best zo snel mogelijk hun paswoord. Laat dit een wake-upcall zijn voor iedereen om voorzichtig te zijn."

Klanten met vragen of twijfels kunnen altijd contact opnemen met de klantendienst van Delhaize.

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet