de inspecteur
Daarom krijg je zoveel post van Fluvius
wo 20 feb. - 7:05
"Fluvius. Tot bij u"
Fluvius is de samensmelting van de oude distributienetbeheerders Infrax en Eandis. De bedoeling van de fusie is om de distributie voor aardgas en elektriciteit in Vlaanderen efficiënter en goedkoper te maken.
Om de verandering duidelijk te maken, loopt er op dit moment een stevige communicatiecampagne. Er zijn spotjes op de radio, op de televisie en online. En er valt post in je brievenbus. Veel post!
Veel post is normaal
Ria en heel veel andere luisteraars begrijpen er niks van. Maar die overvloed aan post is geen vergissing. Fluvius kiest er bewust voor om op die manier te communiceren. "We zijn een nieuw nutsbedrijf. Die informatie is belangrijk en dus moeten we dat meteen duidelijk maken." Aldus woordvoerder Björn Verdoodt.
De eerste dag krijg je een kaartje met informatie over stroomuitval. De tweede dag valt er een exemplaar in je bus met informatie over wat je moet doen als je denkt dat er een gaslek is. (En als Fluvius in jouw gemeente ook beheerder is van de riolering, zal je ook daar informatie over ontvangen.) Als laatste komt er een brief met informatie over Fluvius en een bijhorende sticker die je op je gasketel of elektriciteitskast kan hangen.
"Ja, deze campagne is duur"
Het feit dat Fluvius duidelijk wil communiceren, is een goede zaak. Maar hoe kan je al die drukkosten verzoenen met het verhaal van efficiëntie en kosten besparen?
Volgens Björn Verdoodt moet je die kosten in perspectief zien. "Ten eerste moet je bij een fusie sowieso eerst investeren vooraleer je effectief kan besparen. En ten tweede moeten alle klanten weten dat er dit jaar geen magazine van Infrax of Eandis gedrukt werd. Dat gebeurde heel bewust zodat het budget nu kan gebruikt worden voor deze campagne."
Bpost laat steken vallen
Heel wat mensen klagen dus over een teveel aan post in hun brievenbus. Maar het valt ook op dat er tegelijkertijd een pak mensen zijn die helemaal niks krijgen.
Björn Verdoodt wijst Bpost met de vinger. "Wij hebben ook al gemerkt dat niet alle burgers de informatie ontvangen. Dat is spijtig want wij hebben de afspraak met Bpost dat dat wel zal gebeuren."
Fluvius zal dat probleem dan ook aankaarten bij Bpost.