Ga naar hoofdinhoud

Luister Live

Programma's

Select

Podcasts

Doe mee

Ik lees graag uit

  • Antwerpen

mis niets!

radio2 top2000

winwin

aha

radio2 stelt voor

test je kennis

Afbeelding van het programma: de inspecteur

de inspecteur

"De fiscus houdt te weinig rekening met betalers in moeilijkheden"

ma 14 jan. - 7:05

De Federale Ombudsman heeft een onderzoek gedaan naar de manier waarop de fiscus betalingen int. Daaruit blijkt dat die te weinig rekening houdt met belastingbetalers met betalingsmoeilijkheden.

De Federale Ombudsman krijgt jaarlijks rond de 6.000 klachten. In die klachten komen er telkens terugkerende problemen aan het licht. Daar heeft de Ombudsman, in constructieve sfeer met de Federale Overheidsdienst Financiën, grondig onderzoek naar gevoerd. 

Het afbetalingsplan

Mensen met betalingsmoeilijkheden kunnen een beroep doen op een afbetalingsplan. De schuld moet dan binnen een termijn van 12 maanden terug betaald worden. Maar er zijn enkele knelpunten:

  • Het afbetalingsplan wordt forfaitair berekend. Men houdt geen rekening met het werkelijk beschikbare budget van de betaler
  • Er wordt rekening gehouden met bijzondere omstandigheden maar die beperken zich enkel tot medische kosten. Met de afbetaling van een hypotheeklening of een alimentatiebijdrage wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden
  • Voor sommige categorieën belastingbetalers (arbeiders, uitzendkrachten, mensen met een deeltijdscontract en langdurig arbeidsongeschikten) wordt er systematisch te weinig bedrijfsvoorheffing ingehouden

Mensen moeten financieel nog diepere putten graven om het afbetalingsplan te kunnen betalen. Dat kan niet de bedoeling zijn

— Guido Herman, Federaal Ombudsman

Vervolgingen

Als je niet op tijd betaalt, wordt er onmiddellijk een vervolgingsprocedure opgestart. Er kan beslag gelegd worden op je loon, je bankrekening of de deurwaarder kan langskomen. Ook bij de vervolgingen zijn er enkele knelpunten: 

  • Indien het afbetalingsplan niet gerespecteerd wordt, wordt het meteen stopgezet zonder dat de betaler de kans krijgt om uitleg te geven of de situatie recht te zetten
  • Vervolgingen zijn niet altijd noodzakelijk. Omdat de schuld bijna betaald is of er binnenkort betaald wordt
  • De fiscus eist soms bedragen waardoor mensen minder overhouden dan het leefloon

Communicatie

De communicatie tussen de fiscus en betalers loopt heel erg moeizaam:

  • Er zijn problemen met telefonische bereikbaarheid. Een telefoongesprek kan in zo'n situatie nochtans meer duidelijkheid scheppen
  • De fiscus informeert maar met mondjes maat over mogelijke oplossingen om afbetalingen ordelijk te organiseren
  • Er wordt te weinig persoonlijk in dialoog gegaan met de belastingbetaler op het moment dat er nog een oplossing mogelijk is

Verbetering is mogelijk

"De overheid doet duidelijk inspanningen. Maar op sommige vlakken kan het echt wel beter", zegt Guido Herman. Daarvoor heeft de Ombudsman ook enkele aanbevelingen:

  • Neem de bijzondere omstandigheden in een ruime zin mee 
  • Zoek persoonlijk contact met de betalers
  • Houd bij vervolgingen ook rekening wat de financiële gevolgen zijn voor de betaler

Meer zoals dit...

Blijf op de hoogte

Niets missen van radio2? Schrijf je in op de nieuwsbrief en volg ons op facebook en instagram!

Volg ons op
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Jobs

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

Heb je een vraag?

Contact

Wedstrijdreglement

Logo UitInVlaanderenLogo Cim Internet