De Inspecteur: "De architecten steunen mijn pleidooi voor een ombudsdienst van de bouw!"

vrijdag 13 september 2019 - 08:10
De Inspecteur, Sven Pichal, pleit voor een ombudsdienst voor de bouw. Huidig minister van consumentenzaken Wouter Beke wil daarover praten met alle betrokkenen. De architecten laten hem alvast weten dat zij mee aan de tafel willen zitten.

De Inspecteur: "Er bestaan tal van ombudsdiensten: voor telecom, verzekeringen, financiën, de Vlaamse en de federale overheid,... maar een ombudsdienst voor de bouw bestaat (nog) niet. Nochtans staan veel bouwende consumenten in de kou. De muur staat scheef, het dak lekt of de aannemer gaat failliet. En er is niemand die een oplossing kan bieden. 

Daarom pleit ik voor een ombudsdienst voor de bouw. Minister Wouter Beke beloofde mij eerder al dat hij met de bouwsector wil samenzitten om dat te bekijken. Dat kan je lezen in dit artikel:                             

(tekst gaat verder hieronder)

Minister Beke kreeg na mijn oproep al heel wat mails van verenigingen of sectororganisaties. Zij vinden ook dat er nood is aan een ombudsdienst voor de bouw. Ze willen allemaal rond de tafel gaan zitten. De minister gaat iedereen uitnodigen om te praten, maar wanneer dat precies zal zijn, kan hij nog niet zeggen. 

De architecten stappen mee

Het Netwerk Architecten Vlaanderen laat mij alvast weten dat ook zij aan de minister gevraagd hebben om mee te praten. Dat netwerk vertegenwoordigt zowat 75 procent van de architecten in Vlaanderen. Vaak stappen bouwers pas naar een architect als alles begint mis te lopen. "De perceptie bestaat nog dat een architect duur is, en meteen grootse plannen gaat tekenen", zegt Kati Lamens van het Netwerk Architecten Vlaanderen. "Maar je kan bij een architect ook terecht voor advies. Hij bekijkt het hele kader van de verbouwingen, en houdt rekening met bijvoorbeeld technische zaken waar je zelf niet meteen aan denkt." Het advies van je buurman of je vrienden is veel waard, maar een architect ziet het hele plaatje en kan fouten voorkomen." 

Met een architect kan het ook nog wel eens mislopen, dat bewijzen de verhalen die in mijn mailbox zitten. "Het is daarom belangrijk dat de architect, de aannemer en de ingenieur goed samenwerken", zegt Lamens. "Maar het kan altijd fout lopen. Een aannemer kan een aantal zaken uitvoeren zonder dat de architect op de hoogte is, of een controle kan te laat gebeuren. Het blijft een complex verhaal." De architect is de adviseur van de bouwheer. Als er een fout gebeurt, is het de verantwoordelijkheid van de architect om die recht te zetten."

Wij hopen ook te leren uit een ombudsdienst voor de bouw. 

Kati Lamens - Netwerk Architecten Vlaanderen

"Wij zijn voorstander van een ombudsdienst voor de bouw, omdat de bouwheren veel sneller hun weg zullen vinden als ze problemen hebben. Nu kunnen bouwheren wel terecht bij de verzoeningscommissie bouw, maar die kan niet alle problemen oplossen. Wij hopen dat zo'n ombudsdienst mensen sneller kan helpen door hen meteen door te verwijzen naar de juiste partij of deskundige."

Anderzijds hopen de architecten om uit zo'n ombudsdienst te leren. "We zullen sneller weten welke problemen vaak voorkomen. Daardoor gaan we makkelijker kunnen anticiperen."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!