De Ombudsman voor de Handel boert goed

vrijdag 15 maart 2019 - 08:01
Vorig jaar kreeg de Ombudsman voor de Handel bijna duizend klachten binnen. De helft daarvan werd ontvankelijk verklaard. En 90% van die klachten werd ook opgelost.

De Ombudsdienst voor de Handel werd in 2017 opgericht. Je kan er terecht als je een onenigheid hebt met een handelaar. Let wel, die handelaar moet geregistreerd zijn bij de ombudsman! 

Ontvankelijk of niet

In 2018 behandelde de Ombudsman voor de Handel 990 dossiers. Meer dan de helft werd niet ontvankelijk verklaard. Daar zijn verschillende redenen voor. De ombudsdienst kan de klacht bijvoorbeeld niet behandelen, omdat er informatie ontbreekt, en de consument die niet kan of wil geven. Of de handelaar is niet geregistreerd bij de ombudsdienst. 

423 klachten waren wél ontvankelijk. En in 90% daarvan werd een akkoord bereikt tussen de consument en de handelaar. "Dat is een succes," zegt Stefaan Voet, de voorzitter van het toezichtcomité van de Ombudsman voor de Handel. "Als je het vergelijkt met andere ombudsdiensten is dat heel veel." De problemen worden opgelost, ofwel door rechtstreeks contact tussen de consument en de onderneming, ofwel door bemiddeling van één van de verzoeners van de ombudsdienst. De klachten worden opgelost binnen een termijn van 23 dagen.

Elektronicasector spant de kroon

De meeste klachten gaan over de kwaliteit van goederen en diensten, en dan voor van de elektronicasector. Je koopt bijvoorbeeld een gsm of een scheerapparaat, en dat toestel werkt niet naar behoren, of het doet niet wat het belooft. 

Klachten gaan ook over de levering of de prijs. 

90% van de klachten wordt opgelost. Ik denk dat dat een zeer groot succes mag genoemd worden. 

Stefaan Voet

De problemen gaan vooral over...

  • kwaliteit van goederen een diensten (36%)
  • levering (21%)
  • prijs (18%)
  • facturatie (10%)
  • garantie (7%)

... en ze hebben met deze sectoren te maken...

  • elektronicasector (38%)
  • meubelsector (18%)
  • huishoudapparaten (14%)
  • vrijetijdsartikelen (7%)

Heb je zelf een klacht? 

Heb je een probleem met een handelaar? Loop dan ook even langs bij de Ombudsman voor de Handel! Hier vind je alle informatie!

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!