De prijs van verse frietjes...

dinsdag 7 mei 2013 - 08:15
friet
De meeste frituren schillen hun aardappelen niet meer zelf. Dat komt omdat ze een milieuvergunning moeten hebben om het spoelwater van de aardappelen te recycleren. En dat is een te grote kost voor ee

De meeste frituren schillen hun aardappelen niet meer zelf. Dat komt omdat ze een milieuvergunning moeten hebben om het spoelwater van de aardappelen te recycleren. En dat is een te grote kost voor een kleine frituur.

Daarom kopen de meeste frituristen geschilde aardappelen. Gespecialiseerde bedrijven schillen, wassen en verpakken de aardappelen. Dat kan vacuüm of met inerte gassen. Die gassen zorgen ervoor dat bacteriën de aardappel niet aantasten.

Sommige frituristen snijden hun aardappelen ook niet meer zelf in frietvorm. Dat bespaart tijd en werk maar het heeft ook nog een ander voordeel. De aardappelverwerker zeeft de kleine kantjes van de aardappelen er al uit. Die kantjes krijgen een donkerdere kleur als je ze bakt. En donkere frieten doen je vet sneller afbreken, waardoor je het ook sneller moet verversen.

Minder dan 5 procent van de frituren gebruikt voorgekookte of voorgebakken frieten, zegt het Nationaal Verbond van de Frituristen. De frietaardappel, het bintje, wordt maar één keer per jaar geoogst. Op het einde van het seizoen wordt het zetmeel in je aardappel omgezet in suiker. Hoe meer suiker, hoe bruiner je frieten. In voorgekookte of voorgebakken frietjes zit minder suiker, zo krijgen alle frietjes dezelfde kleur.

De prijs van een pakje friet

Een pakje friet kost tussen de 2 en de 3 euro. Dat is dubbel zoveel als tien jaar geleden. De frietprijs stijgt zo snel omdat de friet een ambachtelijk product is en er veel arbeidskosten mee gemoeid zijn, zegt professor marketing Gino Van Ossel.

De aardappelprijs bepaalt maar een klein deel van de frietprijs. Twee derde van de frietprijs wordt bepaald door vaste kosten zoals loonkosten, huur van de frituur, verzekering, afschrijving van de friteuses enz.

Toch zie je vaak de frietprijs stijgen als de aardappelprijs stijgt. Maar als de aardappelprijs daalt, daalt de frietprijs niet mee. Dat komt omdat frituristen een excuus zoeken voor hun prijsstijging.

De friet is een emotioneel product en daarom liggen prijsstijgingen bij de consumenten gevoelig. De vaste kosten van de friturist blijven stijgen en die moet hij doorvoeren in de frietprijs. De stijgende aardappelprijs dient dan als alibi.

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!