de inspecteur
De producttest: fiets veilig of snel naar je werk met de Bike to Work routeplanner
do 18 jun. - 6:45
Sandra De Moor, Jozefien Zoetaert, Niels Vanden Bossche en Isabelle Maes fietsen elke dag naar het werk. Ze stellen zich alle vier kandidaat om de nieuwe routeplanner Bike to Work te testen voor De Inspecteur. Ze willen weten of hun huidige fietsroute een goede keuze is of dat er misschien een veiliger of sneller alternatief is.
Voorgestelde fietsroutes zijn behoorlijk goed
Sandra, Niels en Isabelle zijn redelijk tevreden over de fietsroutes die het platform Bike to Work hen voorstelt.
Isabelle vindt een volledig nieuwe route dankzij het platform. "Ik had het niet verwacht maar Bike to Work stuurt me langs wegen die ik nog niet kende. De route leek aanvankelijk wat lang maar als ik dan keek hoe laat het was, bleek dat ik via deze weg zo'n tien minuten sneller op het werk was." Dat is uiteraard positief maar Isabelle voelt zich niet altijd even veilig. "Ik opteer voor de veilige route maar toch heb ik niet overal een fietspad. Maar dat ligt niet aan de app maar aan het feit dat de fietsinfrastructuur in ons land nog vaak te wensen overlaat."
Ook Niels opteert in eerste instantie voor de veilige fietsroute. "Ik wilde graag de veilige route proberen maar Bike to Work stuurt me voor die route dwars door het bos, over onverharde wegen. Dat is niet aangenaam dus heb ik in de plaats daarvan voor de pendelroute geopteerd. Die is gelukkig wel volledig verhard en ook relatief veilig. Al houdt de website geen rekening met veilige oversteekplaatsen. Ik moet op mijn route oversteken op een punt waar bomen het zicht versperren. Dat heb ik niet gedaan want ik weet dat er 100 meter verder een veiligere oversteekplaats is."
Sandra kiest van bij de start voor de pendelroute. "Die route stemt voor het grootste stuk overeen met de weg die ik nu al neem. Maar ik moet wel zeggen dat Bike to Work een aantal goede aanpassingen doet. Ik neem nu de weg die het platform voorstelt en die is toch veiliger."
Jozefien is niet tevreden over Bike to Work. "De pendelroute die ik voorgesteld krijg, lijkt heel erg op de weg die ik nu al neem. De snelste route is geen optie omdat die ronduit gevaarlijk is. Ik zie dat dus niet als een waardig alternatief voor woon-werkverkeer."
Hoera! Er komt een app
De testkandidaten zijn ook behoorlijk tevreden over de werking van de website. Om Bike to Work te kunnen gebruiken, moet je een account aanmaken. Je geeft in waar je woont en waar je werkt. Het platform stelt je dan drie verschillende routes voor. Dat systeem wijst zichzelf uit en is dus gemakkelijk toegankelijk voor nieuwe gebruikers.
Maar Bike to Work is een website en geen app. En dat vindt Isabelle vervelend. "Ik mis een app. Nu kan je de route alleen maar bekijken op de website zelf. Je moet dus op voorhand de route in je hoofd visualiseren. Of je moet de website open hebben staan terwijl je aan het fietsen bent. Maar dat is ook omslachtig omdat de kaart niet automatisch inzoomt." Ook Sandra vindt dat Bike to Work in de eerste plaats een app moet worden.
Wat dat betreft, is er goed nieuws. De mensen achter Bike to Work bevestigen dat er een app komt. Die wordt eind juni of begin juli gelanceerd. Dat zal het voor gebruikers gemakkelijker maken om routes uit te stippelen.
Feedback is welkom
De fietsersbond en Slim naar Antwerpen zijn de initiatiefnemers van Bike to Work. De routeplanner maakt gebruik van Open Street Maps, een kaartendatabank die specifiek rekening houdt met de fietsinfrastructuur in je buurt. Open Street Maps is een open source kaart. Dat betekent dat de kaart continu kan aangepast worden door de gebruikers zelf. Dat heeft als grote voordeel dat de verbeteringen direct doorgegeven kunnen worden en ook zichtbaar worden voor andere gebruikers. Dat open source systeem zorgt er dus voor dat de fietsroutes altijd up to date zijn. En als er een nieuw, veiliger alternatief beschikbaar is, dan zal de kaart die route ook direct voorstellen.
Maar het is niet omdat de kaart ten allen tijde aangepast kan worden dat de fietsroutes perfect zijn. Thierry Jiménez van de fietsersbond roept de gebruikers van Bike to Work dan ook op om zelf ook melding te maken van dingen die beter kunnen. "We vinden het belangrijk dat onze gebruikers feedback geven. Ze kunnen fouten of betere alternatieven melden via inspecteur@biketowork.be."
Voordelen voor werkgevers en werknemers
Het platform Bike to Work wil trouwens meer zijn dan enkel en alleen een gratis routeplanner voor particulieren. Het platform wil ook een brug slaan tussen werkgevers en werknemers en wil hen aansporen om er samen voor te zorgen dat meer en meer mensen naar het werk fietsen.
Werkgevers kunnen zich inschrijven zodat hun werknemers ook voordelen kunnen halen uit het platform. "Bike to work is een betalend programma. De deelnameprijs wordt berekend op basis van het aantal werknemers in je bedrijf of organisatie. Werkgevers die een vzw-statuut hebben, kunnen genieten van een korting van 25%. Werkgevers die aangesloten zijn bij 'Slim naar Antwerpen' genieten van een korting van 15% op de deelnameprijs in 2020."
Dankzij het ingebouwde meetsysteem kunnen werkgevers ook gegevens verzamelen over het mobiliteitsgedrag van hun werknemers. Op die manier kunnen werkgevers beter in kaart brengen hoe mensen naar het werk komen. Er zit in Bike to Work ook een soort van beloningssysteem ingebouwd. Hoe meer kilometers personeelsleden bij elkaar fietsen, hoe meer kans ze maken op kortingsbonnen en andere voordelen.
Hoe het systeem precies werkt voor werkgevers, lees je hier.