Delphine verliest 13.500 euro door vervalste factuur: "Nog altijd het gevoel dat oplichters in mijn computer zitten

dinsdag 19 oktober 2021 - 08:20
Na verbouwingen krijgt Delphine Van Meerhaeghe een factuur van haar aannemer. Ze schrijft het geld over, maar het bedrag komt nooit bij de aannemer terecht. Oplichters hebben de factuur vervalst en stelen zo maar liefst 13.500 euro. "En nu moeten we dat bedrag nog eens opnieuw betalen aan de aannemer," getuigt Delphine bij De Inspecteur.

Delphine Van Meerhaeghe en haar man Dieter uit Wevelgem laten in augustus werken uitvoeren rond hun huis. "We kiezen altijd voor dezelfde aannemer: een man die we kennen en vertrouwen," vertelt Delphine. Eens de werken zijn afgerond, ontvangt ze per mail een factuur van 13.500 euro. Maar Delphine is op dat moment met vakantie dus ze besluit de factuur pas te betalen wanneer ze weer thuis is.

Nieuw rekeningnummer

Eenmaal thuis kan Delphine de factuur niet meer openen. Vreemd, dus besluit ze de aannemer een mail te sturen. "Bijna direct krijg ik de factuur opnieuw doorgestuurd. In de mail staat wel een waarschuwing want de aannemer zou met een nieuw rekeningnummer werken." Op dat moment vindt Delphine dat opmerkelijk. Maar omdat er op de nieuwe factuur hetzelfde nieuwe rekeningnummer staat, schrijft ze het geld toch over.

Een week later contacteert de aannemer Delphine opnieuw omdat hij het geld nog altijd niet ontvangen heeft. "Ik weet niet hoeveel hartslagen mijn hart heeft overgeslagen. Het was meteen volle paniek.

Een hacker heeft blijkbaar onze mailbox gekraakt, de facturen tegengehouden en aangepast naar zijn rekeningnummer.

Delphine Van Meerhaeghe

Delphine en haar man dienen onmiddellijk een klacht in bij de politie. “Daar keken ze er niet van op”, vertelt Delphine. Ze leveren ook hun laptop in zodat de politie het toestel kan onderzoeken. “Een hacker heeft blijkbaar onze mailbox gekraakt, de facturen tegengehouden en aangepast naar zijn rekeningnummer. Het geld zou even op een rekening hebben gestaan en daarna onmiddellijk zijn doorgestort naar Spanje." 

Ook de bank reageert niet verrast op het verhaal van Delphine. Ze vraagt de bankmedewerker waarom er geen controle is van een rekeningnummer bij een overschrijving. “Tegenwoordig moet de naam en het banknummer niet meer overeenstemmen. Je kan dus eender wat invullen bij de naam", vertelt Delphine verontwaardigd.

Delphine stort het geld bovendien ook op een bestaande rekening. De oplichters maken voor hun praktijken gebruik van zogenoemde geldezels. Dat zijn vaak jonge Belgen die hun rekeningnummer ter beschikking stellen en het geld doorsluizen in ruil voor een deel van de winst. 

Blijvend trauma

Het is intussen drie maanden geleden dat Delphine het geld kwijtspeelde, maar het trauma blijft. "Ik ben normaal gezien heel nauwkeurig, ik weet dat je niet op links mag klikken. Maar nu heb ik nog altijd het gevoel dat er iemand in mijn computer zit."

Delphine en haar man zijn ook twee keer de dupe. Ze moeten de factuur ook nog betalen aan de aannemer. Ze storten dus nog een keer 13.500 euro. "Dit keer wel op het juiste rekeningnummer maar het is een enorme financiële domper als hardwerkend koppel met twee jonge kindjes."

Aanbevelen via mailSturen via mail

het gezegd heeft!